kaart

fotoboek

Foto album

Maandag 4 augustus

Eindelijk vakantie, even twee weken ertussen uit. We zijn redelijk vroeg op schiphol maar we kunnen gelijk al inchecken en door de douane heen. We gaan eerst nog een onderwatercamera kopen en daarna naar inmiddels onze stamkroeg Café Amsterdam om een uitsmijter te eten.

We hebben geen vertraging en gaan om 15:45 uur de lucht in. Het is schitterend weer en we kunnen lekker naar buiten kijken en genieten van het uitzicht.

Om 21:30 uur Egyptische tijd landen we en om 22:00 uur zijn we door de douane heen. Het is 38 0 C en er waait een  behoorlijke wind. Nadat we ons visum betaald hebben aan de host gaan we naar het hotel waar het vrij lang duurt voordat iedereen is ingecheckt. Maar om 23:30 uur hebben we dan toch onze kamersleutel en onze koffer zou naar de kamer worden gebracht. Als we op de kamer zijn gauw onze handbagage neergegooid en terug naar de lobby waar brood en wat beleg klaarstond, een biertje erbij en ook onze dorst was gelest.

We lopen een rondje over het park en verkennen het terrein voor zover het mogelijk was. We drinken nog wat in de discotheek en gaan heerlijk slapen. Wel moeten we onze koffer nog meenemen, die eenzaam in de lobby staat. Deze was dus niet naar de kamer gebracht of misschien wel niet omdat we onze deur op slot hadden gedaan.

Dinsdag 5 augustus

We waren voor de wekker uit wakker die we op 8:00 uur hadden gezet. Gauw wat koffie en ontbijt en het terrein met daglicht bekeken. Om 10:30 uur hebben we een kennismaking meeting en boeken we voor woensdag een jeepsafari en voor vrijdag een snorkelexcursie samen €. 104,00 voor 2 personen. Daarna lekker naar het strand om een kleurtje te krijgen. 's Middags eten we wat en nemen af en toe wat te drinken. We gaan ook onze snorkeluitrusting proberen die we vanuit huis hadden meegenomen. Het water is wat stoffig maar we zien toch nog wat vissen en koralen. Je moet alleen via de pier naar het diepere gedeelte lopen want ga je via het strand dan waad je ongeveer een paar honderd meter tot aan je knieën voordat het wat dieper wordt. ‘s Avonds in het buffet restaurant wat gegeten het was niet echt bijzonder maar misschien zijn we wel verwend door andere all-in hotels.  Er was kip, een soort goulash en gefrituurde visjes met wat sla en gebakken aardappelen. Het dessert was wel redelijke uitgebreid met pudding, gebak, ijs en fruit. Na een rondje terrein gaan we naar het theater waar ze een show gaven met een compilatie van Abba en was heel leuk opgezet. We drinken na de show nog wat in de lobbybar en gaan om 23:30 uur naar bed.

Woensdag 6 augustus

Na een onrustige nacht voor Ria die vannacht 2 uur op de wc heeft doorgebracht gaan we de jeepsafari voor vandaag verplaatsen naar vrijdag en de snorkelexcursie naar zaterdag. Na diverse pillen stopt het eindelijk en gaan we naar het strand. 's Avonds gaan we naar Hurgharda om wat te eten en te winkelen maar het winkelen hebben we zo gedaan. Wat zijn de mensen hier opdringerig, ze trekken je bijna aan je arm hun winkel binnen en overal hebben ze dezelfde tactiek. Je krijgt een boekenlegger me je naam in het Egyptisch en een kop thee. Je kunt kiezen wat je mooi vind en daarna maken ze hun prijs. Ze zijn erg gastvrij maar in een winkel werd die jongen wel erg vrij, hij kon met zijn handen niet van Ria afblijven en zat op een gegeven moment zelfs aan haar kont. We zoeken een restaurantje en komen terecht op een dakterras waar we heerlijk vis hebben gegeten. Gamba's, kreeft, calamare en roodbaars. Het was het duurste op de kaart en waren 20,00 Euro kwijt. Als we een taxi terug nemen naar het hotel worden we opgelicht. We moeten 30 pond betalen en Ria pakt 30 pond en als we ver van het hotel af (200 meter) langs de weg stoppen en uit moeten stappen pakt de bijrijder het geld al uit haar handen en loopt naar de koplamp van het taxibusje. Hij heeft een briefje van 10 pond en 50 piaster is zijn handen, we weten zeker dat we 30 pond hadden gegeven en het kleinste biljet wat we hadden was 5 pond. We geven hem dan alsnog maar die 20 pond om moeilijkheden te voorkomen en ze gaan er als een speer vandoor. Nu snappen we waarom ze ons niet voor het hotel hebben afgezet waar bewaking en politie staat.

We drinken nog wat bij de beach bar en gaan slapen.

Donderdag 7 augustus

Na een ontbijtje en koffie gaan we naar het strand. Wat zonnen, snorkelen en lekker eten bij de beachbar. We hebben diverse onderwaterfoto's gemaakt tijdens het snorkelen. Onder de pier was een grote school visjes en als je er doorheen dook schoten ze alle kanten op, schitterend gewoon. Als we aan het eind van de middag de rest van alle cocktails hebben geprobeerd gaan we heerlijk douchen. Om 20:00 uur gaan we eten in Tam Tam, een oriëntaals restaurant van het complex. Hier hebben we de keus uit 4 voor en 5 hoofdgerechten, het smaakt heerlijk. Na het eten proberen we de waterpijp en drinken we nog wat in de lobbybar.

Vrijdag 8 augustus

Vandaag gaan we om 15.00 uur op jeepsafari, dus eerst nog een paar uurtjes naar het strand. We zijn uit ons hotel met nog een stel en worden op tijd opgehaald, in de jeep zitten al twee andere stellen vanuit een hotel in El Gouna. Later blijkt dat een van deze twee stellen (René & Vera) ook net als wij de nijlcruise gaan doen, dus deze twee komen we in dit reisverslag nog wel tegen. We rijden als waanzinnigen de woestijn in met nog een paar andere jeeps, in een van deze zit een cameraman die de meest gevaarlijke stunts uithaalt om zijn film maar te kunnen verkopen. Hij hangt onderste boven uit het raam, zit op het dak enz. enz. Na een tijdje (Parijs-Dakar, ze rijden als idioten) hebben we onze eerste stop. We zien een prachtige luchtspiegeling en je zou zweren dat er een eindje verder een heel groot meer lag. Als we verder rijden wordt het best heftig, we rijden de heuvels op en af en af en toe krijg je het idee dat we omslaan. We stoppen bij een berg waar we omhoog moeten lopen en via de andere kant weer naar beneden moeten. De kant omhoog was rotsachtig de andere kant fijn zand en vrij steil. Als iedereen beneden is krijgen we wat te drinken en gaan hotseknotsend verder naar de bedouinen. Daar krijgen we een fles koud water en wat uitleg hoe de mensen daar leven. Daarna kunnen we een rit maken op een kameel en lopen dan door naar een paar vrouwen die brood aan het bakken zijn. Als we via een waterput terug gaan naar de stam gaan we eerst de berg op om te genieten van een spectaculaire zonsondergang. Als we dit gezien hebben krijgen we een barbecue die klaargemaakt wordt door de chauffeurs. Er is kip en kofta met sla, rijst en groenten. Als dessert lekker frisse watermeloen. Na een dansfeest gaan we terug richting bewoonde wereld en stoppen we nog even om van de sterrenhemel te genieten, maar de maan is in volle glorie en zien we maar weinig sterren. Als de maan er niet was geweest dan hadden we een sterrenregen kunnen zien maar helaas. Na een half uur hotsend door de dessert komen we op de gewone asfaltweg en dat is dan toch wel lekker. We zetten eerst de 2 stellen af in El Gouna en dan worden wij teruggebracht naar ons hotel waar we om 22:30 uur aankwamen. Gauw een biertje drinken en het zand van ons lijf douchen. Daarna nog wat drinken in de lobby en gaan daarna heerlijk slapen, het was toch wel vermoeiend.

Zaterdag 9 augustus

Om 7:00 uur loopt de wekker af, om 8:00 uur worden we opgehaald om te gaan snorkelen. We zijn vanuit ons hotel met 6 mensen en gaan nog wat andere hotels af om mensen op te pikken, maar uiteindelijk zijn er nog maar 2 bijgekomen de rest heeft afgezegd.

Na een tijdje varen zien we langs de boot een grote rog zwemmen en na ongeveer een half uur varen komen we bij de Giftun eilanden aan. Omdat we maar met 8 personen waren zijn we ondergebracht op een duikersboot anders hadden we een eigen boot gehad.

We varen naar de kop van het 2de eiland waar de duikers op de boot het water in gaan, wij varen een stukje terug waar nog ongeveer 20 andere boten liggen en daar kunnen wij in het water met z'n achten. Als we het water ingaan is het net of dat je een aquarium in duikt, de koralen en de vissen die je ziet niet te geloven zo mooi. Grote gele (net maanvissen), zwarte, paarse, blauwe, schitterend gewoon. Ook zien we nog een morene half onder het koraal verscholen het was er alleen te smal om naar beneden te duiken en hem vast te leggen op foto.

Na 1½ uur snorkelen zijn we terug op de boot en krijgen een lunch aangeboden en varen we richting het eerste eiland waar we 2 uur moeten blijven totdat de duikers terug waren. Het was er enorm druk met mensen en boten die af en aan kwamen en het was er bloedheet. Er was nog een rif waar je kon snorkelen maar wij zijn niet meegegaan, Ad had al genoeg water binnengekregen doordat zijn masker lekte door zijn snor. We hebben wat geld geleend van de gids zodat we wat te drinken konden kopen en zijn onder een parasol in de schaduw gaan zitten. Uiteindelijk na bijna 3 uur worden we opgepikt. Maar dit is uiteindelijk ons geluk geweest want als we nog maar een paar honderd meter uit de kust zijn komen we dolfijnen tegen die tussen 3 boten blijven zwemmen. Schitterend gewoon, want normaal gesproken kom je ze in deze tijd niet tegen omdat het water te warm is en ze verder en dieper op zee verblijven. Om 18:00 uur zijn we terug in het hotel, drinken we wat met z'n allen en gaan douchen. Om 20:00 uur hadden we afgesproken in Tam Tam om te gaan eten maar onze honger was niet groot en waren dan ook snel klaar met eten. We lopen nog even naar de lobby maar daar was het behoorlijk druk. We zijn maar naar de kamer gegaan en zijn lekker vroeg gaan slapen.

Maandag 11 augustus

4:00 Uur de wekker loopt af, gauw aankleden en naar de lobby waar we om 5:00 uur worden opgehaald. Nadat we bij diverse hotels mensen hebben opgehaald gaan we naar het verzamelpunt. daar gaan we in colonne van 10 tallen bussen en politie begeleiding naar Luxor en vertrekken daar om 7:00 uur. Er wordt als gekken gereden, en de een na de andere bus haalt elkaar in zodat sommige tegenliggers naast de weg in het zand moeten uitwijken, zodat er af en toe best een gevaarlijke situatie ontstaat. Halverwege wordt er nog gestopt voor plas en koffiepauze en om 10:30 uur zijn we bij de boot waar een lekker koud sapje stond te wachten. We hebben snel de sleutel van onze kamer en de koffer wordt gebracht. Om 12:00 uur wacht ons een heerlijke lunch en gaan daarna met René en Vera (het stel van de safari uit El Gouna) Luxor verkennen. Het is verschrikkelijk warm en er staat geen zuchtje wind, dit is heel wat anders als aan de kust bij Hurgharda.

Wanneer we denken vlakbij het centrum te zijn loopt er een Egyptenaar met ons mee en stuurt ons naar steeds kleinere straatjes. We vertrouwen hem niet zo en gaan dan terug. Onderweg kopen we wat water en limonade want op de boot is het best wel prijzig. Een fles water kost op de boot 10 pond en nu maar 2 pond en dit om je tanden te kunnen poetsen. Als we terug zijn, zijn we drijfnat van het zweet en trekken onze zwemkleren aan en gaan naar het zwembad op het zonnedek en zoeken een plekje in de schaduw. Even bijkomen van een korte nacht. Om 17:00 uur hebben we een bijeenkomst en wordt er verteld wat en wanneer we wat gaan bezichtigen. Hierna drinken we nog wat op het zonnedek en om 20:00 uur hebben we weer een overheerlijk buffet. We kletsen nog wat bij en gaan bijtijds slapen morgen vroeg weer op.

Dinsdag 12 augustus

Om 6:30 uur loopt de wekker af en worden we gewekt met een wake-upcall. Wat koffie en ontbijt en om 7:30 uur gaan we op pad.

Als eerste gaan we naar de Tempel van Karnak en het is best wel imposant om te zien hoe ze het gebouwd hebben. Ze hebben hier 2000 jaar aan gebouwd en de grootste toevoegingen zijn gedaan door Farao's. In het centrum van de tempel is de Amon-tempel met zijn ruim 100 zuilen. Er staan nog 2 Obelisken overeind, een is gemaakt door Toetmosis I, de tweede is gemaakt door Hatsheput, een derde is omgevallen. Daarna gaan we naar een papyrusfabriek waar ze schilderijen maken op papyrus. We hebben een hele mooie gezien maar was behoorlijk aan de prijs, 950 pond een kleinere versie 375 pond maar deze was lang niet zo mooi. Hierna is de Tempel van Luxor aan de beurt, deze ligt midden in het centrum en is gebouwd door Amenhotep III en Ramses II. Twee kolossen van Ramses II staan bij de ingang op wacht. Een laan van sfinxen voert naar de toegang welke vroeger was verbonden met de Karnak Tempel.  Het oudste gedeelte is de tempel van Amenhotep. Om 12:00 uur zijn we terug op de boot waar ze klaar stonden met koude handdoekjes en thee. Om 13:00 uur begint de lunch en beginnen we ook te varen. 's Middags gaan we bij het zwembad liggen heerlijk in de zon. Er staat een klein beetje wind maar het is behoorlijk warm en nemen af en toe een duik in het zwembad. Als we om 17:30 uur aankomen bij de sluis van Edfu komen er allemaal bootjes aan met mannen die Galibea's (lange jurken) verkopen voor het feest voor morgenavond. Om 19:00 uur gaan we door de sluis en om 19:30 uur hebben we cocktail party in de lounge en wordt het hogere personeel aan ons voorgesteld.  Om 20:00 uur is er diner en hebben vanavond geen buffet maar een romantisch diner met kaarslicht en als toetje banane flambé die we op het zonnedek krijgen. Om 01:00 uur varen we in colonne door de 2de sluis en gaan wij slapen.

Woensdag 13 augustus

We konden lekker uitslapen en weren om 8:15 uur wakker. Een bak koffie en we zouden om 9:30 uur naar de Tempel van Edfu gaan. Dit werd wat later want de gids lag nog te slapen en die hebben we maar laten wekken.   Om 9:45 uur gaan we weg het is dichtbij en langer dan 10 minuten hebben we niet in de bus gezeten. Bij de ingang van de tempel zijn heel veel winkeltjes die Galibea's verkopen voor de Egyptische feesten die op alle boten vanavond worden gehouden. Deze tempel werd voltooid door de vader van Cleopatra, Ptolemaeus XII in 57 v. Chr. Doordat in herogliefen het bouwproces is aangegeven weet men het jaartal. Bij de ingang van het overdekte gedeelte van de tempel staat het beeld van Horus (valk) we hebben ook weer aardig wat foto's geschoten. Het was er heel erg warm vooral binnen in de tempel en we hadden dan ook geen droge draad meer aan. Nadat we de tempel hadden verlaten hebben we toch nog maar een Galibea gekocht voor vanavond. De vraagprijs voor 1 was 185 pond maar we hebben er 2 kunnen bemachtigen voor 80 pond. Om 12:00 uur zijn we terug op de boot en konden bij de gids de excursie naar Abu Simbel betalen. Het blijkt dat we waarschijnlijk de enige 2 zijn die daar naar toe willen en dat we dan in een bus met Duitsers ingedeeld zouden worden. We hebben dan ook gezegd dat als wij de enige zijn wij niet meegaan. Na de lunch gaan we naar het zonnedek en het is er bloedverpletterend heet. Je kunt niet eens normaal over het dek lopen en gaan dan ook gauw in de schaduw zitten onder het afdak. Om 20:00 uur begint de Egyptische avond en krijgen dan ook een aangepast buffet. Bijna iedereen had zijn Galibea aan en we hebben daarna in de lounge bar heel veel lol met zijn allen.

Donderdag 14 augustus

Om 6:30 uur loopt de wekker af, vandaag een drukke dag. Als eerste gaan we naar de onvoltooide Obelisk die doordat het begon te scheuren nooit is afgemaakt. Ook een poging om hiervan een kleinere te maken mislukte. We rijden verder naar de Highdam van Aswan, een technisch hoogstandje uit de vorige eeuw. Het is bijna 4 km lang en 111 meter hoog, de fundering is  1 km breed. Je hebt hier een mooi uitzicht over het enorme meer dat 500 km lang en 200 km breed is. Daarna gaan we met een bootje naar het eiland Agilka waar de tempel van Philae staat die ter ere van Isis is gebouwd. Oorspronkelijk stond deze 300 meter verderop van dit eiland, maar bij de bouw van de eerste Aswan dam was deze al onder water verdwenen. We gaan na 2 uur weer terug richting boot en stoppen onderweg nog bij een perfume-pagode waar je essence kon kopen. Om 12:30 uur zijn we terug op de boot en kunnen gelijk lunchen. We hadden met zijn allen afgesproken om in Galibea op excursie te gaan maar hebben deze na het eten gauw omgeruild voor een korte broek. Om 15:00 uur hebben we een zeiltochtje met een Felluca op de Nijl en hebben zo'n 1 1/2 uur gevaren. Als we terug zijn nemen we eerst een lekker biertje in de lounge bar waar het heerlijk koel is. 's Avonds hadden we Italiaans buffet en om 21:30 uur hadden we een Nubische avond. Een show met dans en muziek en veel gekkigheid, wel weer heel gezellig. Als de show is afgelopen gaan we lekker naar het zonnedek waar het 's avonds heerlijk vertoeven is.

Vrijdag 15 augustus

Vandaag een vrije dag en zijn met z'n zessen met een paardekoetsje naar het dorp gereden  en zijn uitgestapt bij de bazaar. Een schitterend non-touritische markt met groente, fruit en kruiden. Er waren ook nog wel wat souvenirwinkeltjes met waterpijpen en beelden maar de verkopers bleven redelijk rustig. De mannen die ons met het koetsje hadden gebracht liepen ons steeds achterna en vroegen of we al weer terug wilden. Ze hadden beter nieuwe klanten kunnen charteren want wij gingen niet meer mee. Nadat we in een theehuis wat gedronken hebben gaan we dan ook lopend terug naar de boot. Onderweg kopen we wat sigaretten (70 pond een slof) en even later staat er iemand voor onze neus. Vraagt wat wij ervoor betaald hadden en zegt dat hij ze voor 50 heeft. Hij komt terug met een slof en we betalen 50 pond, nee zegt hij 50 dollar. We vragen ons geld terug en we krijgen maar 5 i.p.v. 50 pond, als Ria om politie roept die op nog geen 20 meter van ons af was geeft hij gauw de 50 pond terug en verdwijnt. Als we weer op de boot zijn nemen we een lekker koud biertje in de heerlijk koele lounge en gaan daarna lunchen. We proberen het zonnedek nog even maar het is veel te warm en gaan wij met zijn tweeën nog een keer naar het dorp lopen. 's Avonds na het eten was er een buikdans show, maar we zijn heerlijk op het zonnedek gaan zitten waar een heerlijk windje waaide.

Zaterdag 16 augustus

De boot is vanmorgen heel vroeg gaan varen en om 8:30 uur komen we aan in Kom Ombo waar we om 9:00 uur aan onze volgende excursie beginnen. De tempel ligt op 50 meter van de boot en we lopen er dan ook heen. De dubbeltempel van Kom Ombo is gewijd aan Sobek en Haroes en ligt op een zandduin aan de Nijl. Er liggen hier 2 gemummificeerde krokodillen en in de tijd dat de tempel in gebruik was wemelde het ervan, ze hadden zelfs een eigen bassin. Om 11:00 uur varen we verder richting de sluizen van Edfu. Als we onder een brug door moeten gaat alles van het zonnedek plat en moet iedereen blijven zitten. Het past ook net en de planten raken de balken van de brug. Er staat vandaag erg veel wind en is het eindelijk goed uit te houden in de zon. Om 18:00 uur zijn we bij de sluis en om 19:00 uur kunnen we er door verder richting Luxor. Vanavond hebben we een 5 gangen diner i.p.v. buffet en hebben de keuze uit biefstuk of eend, het dessert wordt geserveerd in de loungebar en ziet er geweldig uit. Er staan diverse pronkstukken op het buffet. De aankleding van alle buffetten en tafels wordt gedaan door de enige werkende vrouw aan boord een Venezolaanse.  Na het eten weer lekker op het zonnedek waar we nog wat drinken.

Zondag 17 augustus

Vandaag weer vroeg op, om 7:00 uur gaan we op weg naar onze laatste excursie dag. Eerst met een bootje de Nijl over naar de West-bank daarna verder met de bus. Als eerste rijden we langs de kolossen van Memnon die de dodentempel van Amenophis III bewaakten welke tijdens een aardbeving in het jaar 27 is verwoest. We rijden hierna verder naar de Vallei van de Koningen waar de Egyptenaren na de periode van Piramides hun doden begraven in graftombes. We kunnen met ons entree bewijs 3 graftombes bezoeken. Als we de graftombe van Toetanchamon willen bezoeken moeten we 40 pond extra betalen. Wij kopen de extra toegang want dit willen we toch wel zien, het is zo'n beetje de belangrijkste tombe, al is de mummie  en de gouden kisten verplaatst naar het museum in Cairo.

De eerste tombe die we bezoeken is van Sety II waar de muurschilderingen en zijn tombe niet klaar waren tijdens zijn dood. Diverse beelden op de muren zijn ook gevonden in de tombe van Toetanchamon. De tweede tombe is te bereiken via een steile trap naar boven waarna we weer moeten afdalen om de tombe van Thutmes III te bereiken. Hier zijn de muurschilderingen op een gele achtergrond welke veilig achter glas zitten zodat er niet aangekomen kan worden. Ook staat er nog een sarcofaag met Isis en diverse andere afbeeldingen.  Als volgt gaan we naar de tombe van Ramses IX die in het centrum van de Vallei ligt. Deze heeft de grootste tombe welke niet klaar is achtergelaten maar heeft schitterende decoraties. Hierna gaan we naar de tombe van Toetanchamon de meest bekende van de wereld. Deze tombe was eigenlijk niet bedoeld voor hem maar doordat hij jong is overleden is het omgezet. Waarschijnlijk is het de tombe die bedoeld was voor een belangrijke functionaris. Deze tombe is de enige koninklijke tombe waar alle grafuitrusting nog aanwezig was. Laury heeft nog een tombebezoek over en deze mogen wij gebruiken en gaan naar de tombe van Merenptah, de 13 de zoon van Ramses II hier staat als je de hele lange gang van 200 meter bent afgedaald een sarcofaag. Hier vandaan gaan we via een albasten-fabriek naar de tempel van Hatshepsut een terrassentempel in het dal van Deir el Bahari en is een van de oudste monumenten in Egypte. De tempel is in het Thebaanse gebergte gedeeltelijk uitgehakt. Enkele jaren geleden is hier de terroristische aanslag geweest waar enkele toeristen de dood vonden. Het is inmiddels 11:00 uur en de temperatuur loopt al op naar 450C, het kan hier 's middags 50 tot 550C worden daarom worden de meeste excursies in de vroege ochtend gedaan.

Na dit alles gaan we terug naar het bootje die ons naar het cruiseschip brengt. Na de lunch wagen wij ons aan de enorme hitte en lopen naar het centrum, op het zonnedek is het toch niet uit te houden. Als we terug zijn gaan we even heerlijk op bed liggen in onze airco-kamer en vallen al gauw in slaap (de enorme hitte vreet energie). 's Avonds gaan we niet naar het buffet restaurant maar nemen een hamburger met patat in de loungebar. Na het eten verzamelen wij ons in de lounge bij de receptie om naar de sound & lightshow te gaan van Karnak tempel. Deze excursie konden we ook boeken bij de gids voor 20,00 Euro, maar Karnak ligt op 10 minuten lopen van de boot en hebben we besloten om met zijn allen er naar toe te gaan. Het lopen was gratis en de entree 33 pond (5,00 Euro) en hebben we per persoon 15,00 Euro uitgespaard. Het is schitterend om de tempel in schijnwerpers en lichteffecten te zien, ook werd heel duidelijk de geschiedenis ervan verteld. Als we terug zijn nog even naar het zonnedek en daarna heerlijk slapen.

Maandag 18 augustus

8:00 Uur wakker, gauw koffie en de koffer pakken, om 9:30 uur moeten de koffers buiten de kamers staan en om 10:00 uur uitchecken en betalen. De bus die ons weer in colonne naar Hurgharda brengt komt pas om 13:30 uur en alles wat we nu nemen moet cash worden afgerekend, opletten dus. Ze belazeren je waar je bijstaat als je niet op let. Eerst 2 biertjes, kosten 38 pond, we geven 100 pond en krijgen even later in elkaar gevouwen 60 pond terug (FOUT!!!) hij is dan ook ruim een kwartier naar wisselgeld aan het zoeken. Als hij nu had gezegd ik heb geen wisselgeld maar u krijgt het zo snel mogelijk ik ga even zoeken, dan was dit geen probleem geweest en had hij de 2 pond mogen houden, het gaat om eerlijkheid.  Met de lunch die wij in de lounge-bar nemen moeten we 64 pond afrekenen, we geven 70 pond en moeten dus 6 pond terug krijgen. Ria ziet dat hij een briefje van 10 pond wegmoffelt en zegt keihard ik krijg nog 4 pond wij hadden te weinig gegeven. Ria pakt het geld uit zijn handen en telt 50  10 = 60 pakt het weggemoffelde briefje van 10 = 70 pond wij krijgen dus 6 pond. Oh ja, was zijn reactie en geeft de 6 pond terug. Oen, als hij het gewoon eerlijk doet vangt hij veel meer en wel aan tip, nu krijgt hij niets en als er iemand tussen zit die de bedrijfsleider waarschuwt is hij zijn baan ook nog kwijt. Om 13:30 uur is de bus er en rijden we om 14:00 uur weg. Het is behoorlijk warm in de bus en wordt er door de reisleider gezegd dat het over een 1/2 uur koeler is. Buiten was het 450C en in de bus 290C maar hoe langer we reden hoe warmer het werd in de bus. Iedereen zat te klagen, we hebben betaald voor een bus met airco en niet voor een met een ventilator. De reisleider bleef volhouden dat de airco normaal werkte en dat het in de andere bussen ook zo warm is. Later gaf hij toch maar toe dat het niet naar behoren werkte. Het zuurstofgehalte in de bus werd ook vrij laag en René maakt daar gretig gebruik van en ligt heerlijk te knorren. Tijdens de tussenstop mochten we in de andere bussen gaan voelen hoe de temperatuur daar was, en het was in de andere bussen beduidend koeler. Twee jongens zijn overgestapt in een van de andere bussen, een ervan was niet helemaal in orde. Als we verder rijden wordt er ook gezegd om zoveel mogelijk voorin de bus te gaan zitten daar is het wat koeler dan achterin. Het is onverantwoordelijk om in een bus te rijden door een woestijn waar het ongeveer 500C of hoger is. Om 18:00 uur komen we in Hurgharda aan en worden bij het Chiva hotel neergezet waar we 2 uur moeten wachten voordat we naar het vliegveld worden gebracht. Hier wordt ook weer de bekende wisseltruc gebruikt, 2 biertjes 30 pond, betaal met 40 pond en krijg niets terug. Ik heb geen wisselgeld, terwijl ze een stapel geld in een kistje hebben liggen. Gelukkig kwam René een cola kopen en moest 10 pond afrekenen, deze hebben we dan ook direct geconfisceerd. Wat een oplichters als het met geld te maken heeft. Eenmaal op het vliegveld, zien we gelijk al dat we een uur vertraging hebben en gaan dan pas om 23:30 uur vliegen. In de uren die we hebben moeten wachten maar weer dezelfde souvenirs bekeken en wat koffie gedronken de pondjes moesten uiteindelijk toch op. Om 3:15 uur, een half uur later dan gepland landen we op Schiphol, hebben redelijk snel de koffers en gaan richting auto die we op lang parkeren hadden staan. Om 4:30 uur zijn we thuis, een biertje, en om 5:00 uur gaan slapen om 8:00 uur gaat de wekker want om 9:00 uur moeten we weer werken.