1-venez

Venezuela

2001

Dag 1

6:00 Uur de wekker loopt af, gauw wat koffie, douchen en de laatste dingen in de koffer. 7:10 Uur de taxi naar het station is er al, we missen net de trein van 7:15 uur, en moeten we een 1/2 uurtje wachten. Op Duivendrecht kunnen we direct overstappen op de trein naar Schiphol, die behoorlijk vol is met andere reizigers. Op Schiphol andere tickets en vouchers opgehaald omdat de reis anders zou worden dan gepland. Inchecken en door de douane we hebben nog ruim de tijd en hebben nog wat spulletjes gekocht voor onze vakantie, en een heerlijke uitsmijter bij café Amsterdam gegeten.

hotel%20toren

Om 12:00 uur zouden we vertrekken maar vanwege de grote drukte in de lucht worden we eerst naar een wachtplaats gesleept.
Na een uur gaan we dan uiteindelijk het luchtruim in.
Na 10 uur vliegen landen we op Isla Margarita waar we eerst een paar dagen vertoeven. Als we het vliegtuig uit komen komt de enorme warmte op ons af het lijkt wel of je een tropisch zwembad instapt. Gelukkig staat in de aankomsthal de airco aan en kunnen we een sigaretje roken. Buiten staat een vrachtwagen waar de koffers ingaan, deze worden door hun naar de hotels gebracht. Als welkomstdrankje en voor de enorme hitte staat er koud water en cola met eventueel rum. Voor ons staat een busje klaar dat ons naar het hotel brengt.
Onderweg zien we alleen droogte en cactussen, de auto's die we zien zijn oude Amerikaanse bakken en niet een zonder deuk. De lokale bevolking woont in krotten welke zijn gemaakt van metalen dakplaten het is een trieste aanblik. Wanneer we verder bij de bewoonde wereld komen worden de huizen wat beter en zijn ze opgebouwd uit betonblokken. Het is direct al duidelijk welke inkomsten deze mensen hebben. (GEEN) Bij het hotel aangekomen staan onze koffers al bij de deur en na het inchecken worden we met een busje naar de kamer gebracht welke een eind van het hoofdgebouw af ligt. We laten de koffers voor wat ze zijn en lopen terug naar het hoofdgebouw waar we eerst een koud biertje gaan drinken. Daarna gaan we wat eten en er is keus genoeg we hoeven hier niet te verhongeren. Na het eten proberen we het terrein te verkennen maar om 7:00 uur gaat de zon al onder en is het binnen 5 min. donker. We drinken nog wat en gaan om 9:00 uur naar bed we zijn doodmoe. De airco op de kamer staat zo koud dat het wel een koelkast lijkt waar je instapt, gauw de deur opengezet zodat er een beetje warmte binnen komt.

Dag 2

Diverse keren wakker geweest toch wat last van het tijdsverschil. Om 7:00 uur gaan we er maar uit, lekker douchen en op naar de koffie. Lekker ontbijten met een vers gebakken eitje en een glaasje vruchtensap. Na het ontbijt verkennen we het terrein bij daglicht op het strand staan palmbomen met daaronder ligbedden er waait een stevig windje en het is nog wat bewolkt. Om 9:30 uur worden we opgehaald om naar Playa el Aqua te gaan voor een kennismaking en wordt er het een en ander verteld wat er zoal te doen is.
Na dat we geld gewisseld hebben worden teruggebracht naar het hotel en gaan gauw richting strand. Lekker liggen in de zon, drankje erbij tussendoor een hapje eten en af en toe afkoelen in zee, we vermaken ons best tussen de palmbomen.
We gaan nog even naar het zwembad en daarna richting onze koelkast (kamer) waar we even gaan liggen. Wel de wekker gezet maar er dwars doorheen geslapen dus te laat voor het eten maar ach kleren aan en naar het hoofdgebouw waar 's avonds shows worden gegeven.

hotel%20cactus

Dag 3

Vannacht weer een paar keer wakker geweest maar niet zo gek als gisteren. Voor 8:00 uur lopen we richting ontbijt en opeens begint het te spetteren maar de spetters raken niet eens de grond ze zijn dan al opgedroogd. Na het ontbijt gaan we de duin op naar de vuurtoren. Tijdens een stevige wandeling begint het weer te regenen alleen wat harder maar gelukkig niet van lange duur. Boven op het duin hebben we een mooi uitzicht en de pelikanen vliegen om ons heen.
We zien zelfs een paar arenden en fregatvogels.

Om 10:00 uur gaan we naar onze kamer om ons voor te bereiden voor het strand en krijgen de hostess aan de telefoon welke wij nog wilden spreken i.v.m. de veranderingen van onze reis.
We hebben het een en ander even doorgenomen en hebben kunnen regelen dat we niet voor 2 dagen terug moeten naar dit hotel wat in en uitpakken van de koffers scheelt. Ook kunnen we voordat de rondreis begint direct van dit hotel naar het vliegveld gebracht worden. Als alles geregeld is gaan we naar het strand lekker bij bruinen en zwemmen.

Dag 4

Weer om 7:00 uur wakker, douchen, ontbijten en een wandelingetje. Vandaag gaan we een eiland tour doen en worden om 9:30 uur opgepikt bij het hotel.
Tanja is de hostess voor vandaag en Carmen zet alles op film. Tanja verteld het een en ander over de bevolking en het eiland met zijn historie tot we in de hoofdstad La Asunción komen. Er is een feest aan de gang voor de kerk welke het oudste is in Zuid Amerika(1500). Het is nationale boomfeestdag.

De volgende stop is el Valle del Espirito Santo (vallei van de heilige maagd) een soort Lourdes van Venezuela. Je wordt gek van de kramen met Maria beeldjes, kruisjes en alles wat ook maar met het geloof te maken heeft. In het museum wat er is liggen allerhande geschenken aan de heilige Maria zoals tegeltjes, oorbellen, ringen, diploma's, horloges en militaire onderscheidingen.
Het kerkje is roze maar we konden niet naar binnen het dak staat op instorten. Ook is er een klein marktje met empenadas en vers geperste vruchtensappen. In dit dorpje heb je prima uitzicht op de hoogste berg van Isla Margarita waar eigenlijk altijd een wolk omheen hangt en er op de top van de berg een nevelwoud is.

Onderweg naar de volgende stop krijgen we wat te drinken daar de temperatuur in de bus hoog was. De keus was bier, cola, water of rum en ik moet zeggen de rum smaakt hier prima. Nadat we dwars door Porlamar hebben gereden komen we aan bij een plantage waar we alle soorten fruit die op het eiland groeien te zien kregen en mochten proeven. Een eigen gebrouwd rummetje in een kommetje van kokosnoot was ons welkomst drankje. Dit was tevens een opvangcentrum voor dieren.

rose%20kerk

ad%20slang

Er werd suikerriet gemalen (hoofdbestanddeel van rum) en was er de mogelijkheid om een vogelspin over je arm te laten lopen. Ook een boa-constrictor om je nek was een mogelijkheid om te doen. Er lag een schaal met fruit wat je aan de aapjes kon voeren ze haalde het zo uit je broekzak.

Een wandeling door de bananen- en kokos plantage en je was weer bij de ingang waar ook nog een luipaard in een kooi zat. Het was tijd voor de lunch en zo gingen we met ene drankje erbij richting Playa el Aqua. We hebben lekker gegeten en als dessert kregen we een glaasje rum met een anijs drankje erdoor. Na de lunch gaan we richting Juan Griego waar we nog een tussenstop hebben gemaakt waar we een fantastisch uitzicht hebben op ons hotel.

ria%20spin

bootje%20pelikanencapibara

Juan Griego is een vissersplaatsje en tevens een verzamelpunt voor de pelikanen als je dat ziet op die kleine bootjes helemaal afgeladen met pelikanen het is bijna vreemd dat de bootjes niet zinken. Daarna zijn we nog naar de top van ene duin gereden met 4 Venezolaanse kinderen die de historie in rap vorm in het Spaans aan ons vertelden. Natuurlijk voor geld wat ze onder elkaar verdeelden, 50% gaat naar papa en de rest is voor hun zelf. Het is inmiddels 17:00 uur geworden en einde van de tour, onderweg naar het hotel krijgen we nog een koud biertje wat er best ingaat met de hoge temperatuur in de bus. Normaal staat de airco aan maar de microfoon was stuk en als de airco dan aanstaat is Tanja niet te verstaan. Bij het hotel aangekomen direct naar het strand even uitwaaien en daarna lekker douchen. Na het eten lopen we richting kamer en kwamen capibara's tegen die op hun gemak gras stonden te eten.

Dag 5

Inmiddels is het een gewoonte geworden om 7:00 uur wakker te worden, het waait behoorlijk maar dat is wel lekker want anders is het niet uit te houden zo warm is het. Na een heerlijk ontbijtje lekker naar het strand tussen de middag hapje eten en 's avonds naar het a la carte restaurant waar we 1 keer tijdens ons verblijf mogen eten. Na het eten een rondje lopen en heerlijk slapen.

Dag 6

Laatste dag hier in dit hotel morgen begint de rondreis. Na het ontbijt weer richting het strand en hebben voor vandaag maar kussens gehuurd want de bedden beginnen na een paar dagen wel erg hard te worden. Vandaag is de heetste dag die we tot nu toe hebben gehad en zijn in de schaduw van de palmbomen gaan zitten, gisteren zijn we met die wind aardig verknetterd en het is veel te heet in de zon. We dachten dat het na 3 dagen wel zonder zonnebrand kon maar vandaag gewoon weer factor 30. 's Middags zijn we naar het zwembad gegaan dat is de enige plaats waar nog iets van schaduw te vinden is. s' Avonds vroeg naar bed.

Dag 7

4:30 uur opstaan, douchen en de bagage boy gebeld om de koffers op te halen. Uitchecken en om 5:00 uur worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Binnen een 1/2 uur zijn we op het vliegveld met nog een stel welk bij ons in de bus zat, zijn we als eerste aangekomen. De anderen zijn er binnen 5 min. en hadden lekkere broodjes voor ons meegenomen. Onze groep bestaat uit 3 Brabantse jongens, een stel uit Capelle, een stel uit de achterhoek wij tweeën en 6 Belgen waarvan 1 ouder stel. Het inchecken was zo gebeurt en konden al snel het gammele vliegtuigje instappen. na een kwartier vliegen staan we al weer aan de grond.

vertrek2

ria%20strandsnorkelen2

Na het oppikken van de tassen in een busje en na een goed uur rijden komen we aan in Mochima. Dit is een natuurreservaat aan de kust en zijn daar met een bootje naar een van de strandjes gevaren waar we konden zwemmen, snorkelen en zonnen. Tijdens het snorkelen hebben we nog foto's gemaakt van de prachtige vissen. Om 11:00 uur hebben we onze lunch gekregen welke bestond uit vers gebakken inktvis.

Na de lunch varen we terug en stappen weer het busje in en gaan een busrit tegemoet van 3 1/2 uur. Het was bloedheet in de bus, de airco werkte niet optimaal en als we de bergen ingaan moet de airco helemaal uit.
Om 15:30 uur komen we aan bij de grot waar de Guacharo (vogels) leven. In de grot is het een hels kabaal, ze kunnen niet tegen licht en wij verstoren hun rust met de lampen die de gidsen bij zich hadden. Wanneer we de grot weer uitlopen komen we nog een stinkdier tegen ook zijn er ratten, sprinkhanen en spinnen die een staart hebben zoals die van een schorpioen.
Nadat we even wat gedronken hebben stappen we weer in en gaan verder naar een bergdorpje waar we lekkere koffie konden drinken.

ingang%20grot

campo%20claro

Ook hebben we hier nog wat speelgoedjes gekocht voor de indianenkinderen. Om 18:00 uur komen we aan bij een haciënda waar we zullen overnachten, het ziet er fantastisch uit. We hebben heerlijk gegeten en gaan na gezellig met z'n allen hebben zitten kletsen om 22:30 uur naar bed.

Dag 8

Vandaag gaan we naar de Orinoco en de Warao indianen. Na 3 uur bussen stoppen we voor een plas en rook pauze en tevens worden er broodjes besteld die in het volgende plaatsje worden opgehaald. Na nog een uur rijden komen we aan bij de Orinoco waar 2 moerasboten (met vliegtuigmotor en een propeller) klaar liggen.

oorklep

Er is n.l. een gedeelte op de Orinoco waar we met gewone motorboten niet doorheen kunnen door de grote hoeveelheid waterplanten.
Wanneer we het eerste gedeelte voorbij zijn worden we met 4 man gedropt bij een boomhut vlakbij een indianen familie, waar we moeten wachten tot dat de ander 4 over het moeilijke gedeelte heen zijn. Al onze bagage hebben we in vuilniszakken gedaan we zitten tenslotte in een tropisch regenwoud, en op het eerste stuk hebben we al wat regen gehad. Wanneer wij aan de beurt zijn om verder te gaan krijgen we letterlijk en figuurlijk een tropische regenbui. Het regende zo hard en door de snelheid van de moerasboot doet het ongelofelijk zeer in je gezicht. Daarbij zaten er op de waterplanten een grote hoeveelheid sprinkhanen die ook in je gezicht kwamen. Eenmaal door het moeilijke gedeelte ligt er een motorboot op ons te wachten waar de eerste 8 van onze groep al in zaten. Nu is het nog wachten op de andere 4 die als laatste met de boot zouden worden opgepikt.

buitje

verse%20kokos

Terwijl wij zitten te wachten eten we een broodje en drinken een biertje. Eindelijk na een uur kwamen ze eraan, ze hebben vastgezeten in de waterplanten en moesten overstappen op de boot waar wij in zaten. Ook waren we al een motorbootje tegengekomen met proviand die vast zat. Nu iedereen in de boot zat hadden we nog een tochtje van 1 1/2 uur voor de boeg met een paar flinke regenbuien. Wij hadden gelukkig een regencape aan en zijn redelijk droog gebleven.
De locatie is schitterend waar we gaan overnachten. We moesten ons snel omkleden om de jungle in te gaan. We kregen rubberen laarzen aan en stappen weer in de boot. Vanwege eventuele muggen hadden we een lange broek en een sweater aan. Na ongeveer 20 min. varen moeten we uitstappen en werd het al gauw duidelijk waar de rubber laarzen voor waren. Een van de indianen legde het een en ander uit van wat ze gebruiken en eten uit het regenwoud.

ad%20bos

Er werd een palmboom omgehakt en hebben daarvan de palmhart gegeten. Ook lag er een boom die aan de binnenkant al helemaal rot was. Een of andere kever legt daar zijn eitjes in die zich ontpoppen tot larven van zo'n 5 cm. De indiaan maakt er een schoon en eet het op. Daarna wordt er gevraagd wie dit ook wil proeven en natuurlijk bied Ad zich aan als proefkonijn, maar vraagt wel of hij het eerst wil schoonmaken. Ook wordt er uitgelegd wat en waarvoor ze het bos gebruiken. Weer terug bij de boot varen we ongeveer 10 meter om op piranha’s te gaan vissen. Alleen de bootsman en de indiaan hadden piranha’s gevangen anderen nog een ander visje en Ria had een meerval aan de haak geslagen. Na een 1/2 uur vissen gaan we naar de indianen om ons meegebrachte speelgoed af te geven. Onderweg zien we nog een paar brulapen. De indianen hadden allerlei houtsnijwerkjes staan, gevlochten palmmandjes en kettingen van pitten en zaden. Toen we aankwamen zagen we ongeveer 6 kinderen maar nadat we begonnen uit te delen waren het ineens heel veel. Je snapt niet waar ze vandaan komen. Tijdens de schemer gaan we terug naar ons kampement en zien voor dat we wegvaren nog 2 dolfijnen zwemmen en genieten we van een mooie zonsondergang.

ad%20maderia%20pirana

Het is al donker als we aankomen en gaan we eerst gezellig aan de bar zitten met de jongens voordat we zouden gaan eten. Boven de bar ligt een boa constrictor die regelmatig op de foto werd gezet. En wij waarschuwen de Belgen voor de grote groene waterslang, die toch wel heel erg gevaarlijk is. De Belgische dames zijn dan ook behoorlijk bang. Na het eten komt Dirk onze gids binnen met een hele grote kikker en gooit deze op tafel bij de Belgen, waardoor er een bovenop de bank gaat staan van angst. Even later gaan we op zoek naar vogelspinnen en vinden er een tussen de palmbladeren van het dak, waar ze zich nestelen.
Nog even een biertje gedronken met de jongens en toen lekker gaan slapen.

Dag 9

Om 5:30 uur worden we wakker gemaakt door ara's en andere papegaaien ook de brulapen gaan goed tekeer. Het toilet kon niet worden doorgespoeld er was n.l. geen water aangesloten op de stortbak dus dat was stapelen. Gelukkig stond er op de douche wel water dus gauw douchen, de kleren van gisteren waren nog wel wat nat maar wie weet hoe nat we vandaag worden dus toch maar aan. Tijdens het ontbijt stond er voor Dirk een verassing te wachten, ze hadden n.l. een vogelspin onder zijn bord verstopt, als hij zijn bord optilt schrikt hij toch wel even. De vogelspin liep heerlijk over de tafel richting onze Belgische medereizigers, maar ze hebben de spin op tijd van tafel gehaald en in een van de steunpilaren gezet. De Belgen stonden wel te gillen en lusten gelijk geen ontbijt meer. Na het ontbijt rekenen we af wat best wel even schrikken was, het is ongelofelijk duur hier. Iedereen had zo'n beetje $ 300,00 bij zich (zakgeldadvies was $ 200,00 tot $ 250,00 p.p. voor de hele week) en daar ging
minimaal $ 100.00 p.p. van af. (Als je verder niets te drinken had genomen)
Dit was eten en de excursie. We stappen weer in het motorbootje en varen 1 1/2 uur totdat we weer moeten overstappen op de moerasboot. We konden weer niet met z'n allen tegelijk en bleven met 5 man wachten totdat de moerasboot weer terug was. We hadden vandaag prachtig weer en hebben diverse mooie vlinders gezien. Ook nog een familie die in een kano aan het verhuizen was met hun hele hebben en houwen.
Deze zoeken een nieuwe plek aan de Orinoco waar ze een paar jaar kunnen leven.
Na ongeveer 2 uur komen we aan in het dorp waar de bus op ons staat te wachten. Er zijn een paar kinderen heerlijk in hun blootje aan het zwemmen. Dit was een schitterende plek waar we geweest zijn dit hadden we niet willen missen, jammer genoeg alleen weinig dieren gezien. Eenmaal in de bus rijden we richting het pontje die ons naar de andere kant van de Orinoco zal brengen. Onderweg toetert en remt Lauro (de chauffeur) als een gek maar kon niet meer uitwijken. Er stak ineens een geit de weg over en natuurlijk werd het geraakt het is nog naar de andere kant van de weg gekomen maar stortte toen in. Ze hebben nog geprobeerd om de geit op z'n poten te krijgen, maar al strompelend zakte het weer in elkaar. Het dier zal wel moeten worden afgemaakt.

armoe

Even later komen we aan bij de pont en werden we gewaarschuwd voor diefstal, je moest goed op je spullen passen. Ook moesten we voorzichtig zijn met foto's maken en toen we zagen waarom werd het wel een beetje duidelijk. Wat een armoede is het hier, het is niet te beschrijven. Op het pontje wordt je gek van alle mensen die van alles aan je willen verkopen en er waren er zelfs die de bus in probeerden te komen. We zagen nog diverse dolfijnen zwemmen en zelfs eentje die poseerde zodat we een mooie foto konden maken. Toen we aan de overkant waren moesten we direct in de bus stappen voordat we van het pontje af reden. Na nog een uur rijden komen we aan bij het Cachamay park, dit is een recreatiepark met heel veel oude bomen en een paar watervallen.
Een schitterend gezicht maar de hoge watervallen moeten nog komen. Hierna hadden we een behoorlijke busrit voor de boeg en het was ongelofelijk heet, maar de ramen konden niet echt open, het regende en waaide te hard. Na een uur stoppen we om de rum voorraad aan te vullen en staat er een hotdog kraam welke overheerlijke hotdogs had. We hebben dan ook nog een tweede genomen.
Na nog een uur rijden komen we aan bij het hotel, een heerlijke kamer met airco, koud stromend water en een thermosfles met koud drinkwater.
Het hotel ligt in een dorpje waar ze in de buurt nog goud delven en het barst hier dan ook van de goudwinkeltjes. We zijn wezen eten in een dorpje zo'n 20 min. terug rijden was. Het was ook een discotheek met Karaoke maar we hebben weinig Karaoke gehad. We hebben heerlijk gegeten en een paar biertjes gedronken. Om 23:00 uur was iedereen het eigenlijk wel een beetje zat en wilden terug naar het hotel. Op de kamer was het heerlijk koel en we gingen een frisse nacht tegemoet.

Dag 10

Hoera we mochten uitslapen, de wekker stond op 7:30 uur maar we zijn weer veel te vroeg wakker. Lekker ontbijten en voor de eerste keer deze week een gebakken eitje, lekker koffie er bij en we kunnen er weer tegen aan.
Onze eerste stop is het stadje zelf, waar de mogelijkheid was om goud te kopen. Na een stelletje winkels bekeken te hebben, weer de bus in. Onderweg nog wat drank ingeslagen en weer verder. We stoppen bij een "huisje" van een gouddelver deze laat ons zien hoe ze goud winnen uit grote brokken gesteente.
Nadat de brokken steen vermalen zijn, komen er grote hoeveelheden kwik aan te pas, dat gewoon met de blote hand en zonder masker verwerkt werd op metalen platen en boven een gasfornuis. Daarna weer een paar uur de bus in en zijn door een prachtig stuk natuur gereden, de lage Savanne waarvan een gedeelte ook nog regenwoud is. Via een brug komen we langs de gevangenis waar Papillon gezeten heeft. Als we eenmaal het regenwoud uit zijn is het een grote grasvlakte en zien de tafelbergen in de verte. Na enige tijd gaan we een smal weggetje in en stoppen om te kunnen gaan zwemmen. Het was schitterend mooi hier, met een watervalletje. De plaats waar we konden zwemmen was 15 meter onder ons en via een soort trapje wat aangelegd was konden we naar beneden.

sprong%20ad

Het water is zalig, als je het ziet denk je dat het koud is maar het was gewoon warm. Op een gegeven moment sprong Dirk als eerste 15 meter naar beneden en zo volgden er natuurlijk meer. Van de Belgen is alleen 1 van de meiden naar beneden gesprongen, van het Nederlandse team bijna alle jongens en als enige meid Ria. Na enige tijd had iedereen het wel gehad en werd het tijd om droge kleren aan te trekken. De Belgen zaten een beetje te modderen onder een handdoekje terwijl de Nederlanders zich gewoon omkleedden. Als we weer in de bus zitten nemen we eerst wat te drinken dit hadden we wel verdient na het springen. Voordat we ons drankje half leeg hadden stoppen we alweer, maar nu bij een waterval van 50 meter, deze was te hoog om vanaf te springen. We rijden door naar Santa Elena waar we 2 nachten zullen doorbrengen. Het restaurantje waar we gaan eten had geen drankvergunning maar we konden wel rum-cola of caiparina krijgen. We hebben heerlijk gegeten en dat voor nog geen $ 10,00 p.p. Na het eten gaan we aan de overkant van het hotel de kroeg in pilsje pakken. Lauro de chauffeur zat er al en zijn later met hem naar een discotheek gegaan wat een hoerenkast bleek te zijn. Toen we binnen kwamen kwam er ineens actie in de tent, we zijn weer weggegaan en een andere discotheek binnen gelopen. Lekker gedanst en om 3:00 uur pas naar bed gegaan.

sprong%20ria

Dag 11

Om 5:00 uur begon de haan van de buren te kraaien, we sliepen net. Nog even geprobeerd om te slapen maar zijn om 7:30 uur uit bed gegaan en gaan ontbijten.
Na het ontbijt rijden we naar de grens met Brazilië, waar een van de jongens Ria van Venezuela naar Brazilië heeft gedragen.
Toen naar een dorpje waar leuke winkeltjes zouden zijn, maar dit viel een beetje tegen, het dorpje bestond uit supermarkten, souvenir winkeltjes en slagerijen. Na een uur rond dolen, weer verder.

venezuela

brasil

slager

jaspe

Tijdens de terugweg naar Santa Elena stoppen we nog bij een natuurgebied waar een waterval is die over jaspe (half edel steen) heen loopt, het gesteente is rood en geel. We mochten er wel wandelen maar de parkwachter bleef in de buurt. Er is vroeger heel veel van dit gesteente gestolen. Op de terugweg naar boven begon het te gieten, alles werd een grote glijbaan dus er gingen diverse mensen op hun gat. 's Avonds nog lekker gegeten met z'n allen en naar bed, morgen weer vroeg op.

Dag 12

Om 8:00 uur ontbijten en weer verder. Na 2 uur rijden komen we bij ons nieuwe kampement, tijd om afscheid te nemen van Lauro. Deze moest helemaal in z'n eentje terug rijden naar het beginpunt om weer met de volgende ploeg op stap te gaan. Nog even een groepsfoto, de rum opmaken en overstappen in een landrover.
De laatste rum had er wel in gehakt, het zingen onderweg was niet van de lucht.

waterv

Na twee uur rijden kwamen we aan bij een parkeer plaats vanwaar we naar een waterval van 200 meter hoog konden lopen. Via een heel steil paadje naar beneden tot aan de voet van de waterval gelopen, waar het door de kracht van het water gewoon waaide en alles mistig was.

ria%20mist

Dag 13

Weer vroeg op en met de jeep richting vliegveld waar tussen 9:30 uur en 10:30 uur ons vliegtuigje zou landen. Als er een vliegtuig aankomt rennen de Belgen richting vliegtuig om als eerste in te kunnen stappen maar het vliegtuig was niet voor ons en laten hun bagage midden op de taxiplaats van de vliegtuigen staan. Als uiteindelijk het vliegtuig aankomt welke voor ons is bestemd rennen Arno en Jan als gekken richting vliegtuig. De Belgen werden behoorlijk pissig hierom en hadden eindelijk in de gaten dat ze in de maling werden genomen.

landingsbaan

angel3

Het eerste stuk zagen we weinig het was te bewolkt, maar hoe meer we bij Canaima komen wordt het helderder. We krijgen de mooiste watervallen te zien en vliegen vlak langs de Angel fall. Ria moet noodgedwongen achterin het vliegtuig op een koelbox gaan zitten anders konden ze geen foto's maken. Als we geland zijn in Canaima kunnen we voor $ 30,00 achter een waterval langs lopen, bijna iedereen is platzak en vind het te duur, niemand gaat mee. Wel konden we met een bootje langs de watervallen varen en er dicht bij komen en natuurlijk hebben we hier veel foto's gemaakt. Om ongeveer 15:00 uur gaan we weer verder en vliegen in 1 1/2 uur naar Isla Margarita. Met een mini-van worden we naar ons hotel Portobello Portofino gebracht en na veel heen en weer gebeld met de reisorganisatie hebben we dan een kamer. Na een uurtje kwamen de koffers er aan deze uitgepakt een lekkere douche genomen. We zijn op tijd gaan slapen we waren best wel moe.

fall

palm

Dag 14

Voor ons doen hebben we lekker uitgeslapen, om 8:30 uur pas wakker. We hebben een heerlijke ochtend wandeling naar het dorp gemaakt even geld wisselen en naar huis gebeld. Toen we terug waren lekker naar het strand bijkomen van een indrukwekkende week. 's Middags lekker bij het zwembad gelegen en nog even een terrasje gepikt. Na het eten een rondje terrein verkennen en naar de lobbybar maar daar mocht je alleen naar binnen in lange broek dus zijn we maar naar Café Maks gegaan die een lekker terrasje had. Daar zaten Walter en Janet (het stel uit de achterhoek van de rondreis) ook en hebben gezellig zit kletsen.

Dag 15

Vanmorgen weer pas om 8:30 uur wakker, lekker ontbijten en naar het strand. Na de middag zijn we naar het zwembad gegaan maar daar was het veel te heet en zijn weer terug naar het strand gegaan. Om 15:00 uur hebben we het wel gezien en gaan na het douchen naar het dorp. We komen onderweg het oudere stel Belgen tegen even een praatje gemaakt en weer verder. Als we terug zijn lekker op het terras gezeten bij café Max en daarna lekker een uurtje geslapen. Na het eten lopen we een rondje en komen Walter en Janet tegen en gaan met z'n vieren naar de show kijken. Na de show nog een afzakkertje en daarna heerlijk slapen.

Portofino5

Portofino4

Dag 16

Als we naar het strand gaan zoeken we de schaduw op, hier staat meer wind als bij het hotel waar we de eerste paar dagen zaten en gaat dus het bruiningsproces ook harder. Het is wel heel erg warm vandaag en zitten dan ook veel in zee waar vandaag lekkere hoge golven zijn. Eigelijk is het best wel jammer dat er alleen een barretje op het strand is en niet een terrasje lekker in de schaduw. We gaan dan ook maar naar café Max om daar heerlijk in de schaduw te zitten. s' Avonds na het eten gaan we naar de discotheek welke wel gezellig was.

Dag 17

Het begint een gewoonte te worden om pas om 8:30 uur wakker te worden, heerlijk.
Na het ontbijt weer lekker naar het strand en 's middag naar het zwembad, waar we Walter en Janet tegenkomen. Lekker met een drankje erbij in het zwembad gehangen.

Dag 18

Vandaag weer strand, het stuk voor ons hotel ligt iedere dag vol met waterplanten die losgeslagen zijn, maar we zien het ineens helder worden en gaat iedereen massaal de zee in. Hele hoge golven vandaag en we gaan dan ook maar Walter en Janet halen die bij het zwembad liggen. Het was grandioos die hoge golven. Na 2 uur komt de drab weer richting onze kant op drijven en gaan dan maar afkoelen bij het zwembad. Na het eten gaan we naar Café Max waar een Karaoke avond is. Na de Karaoke gaan Walter en Janet naar bed en wij nemen nog een disco.

Portofino7

Dag 19

Vandaag hebben we een jeep gehuurd en gaan rondje eiland. Via Juan Griego naar La Guardia gereden en daar komen we bij de mangrove c.q. strand waar we na 5 km. absoluut niet meer verder konden en durfden. Ze hebben de 4 Wheel drive uit de auto gehaald en hier op dit gedeelte had je het echt nodig. We rijden terug en gaan via het vliegveld naar Restinga waar we stoppen en een bootje huren om door de mangrove te varen. Normaal gesproken zouden er zeepaardjes en slangen zitten maar ook dit keer niets te zien. Wel hebben we zeesterren knal oranje van kleur en krabben gezien. Ook nog pelikanen maar die zitten hier op het eiland overal. Na de Mangrove gaan we over de brug die de verbinding is tussen 2 eilanden. Na 10 km. rijden hadden we het wel gezien, links zee, rechts cactussen. Via Porlamar gaan we naar het hoogste punt van het eiland.

jeepcactus

We hadden een prachtig uitzicht op Porlamar. We drinken iets in een restaurantje en gaan weer terug naar de bewoonde wereld.
We rijden richting de hoofdweg en na lang dwalen gaan we richting Playa el Aqua. We hebben vandaag 300 km gereden en heel wat van het eiland gezien.

s' Avonds gaan we naar de Sunset Boulevard waar we een prachtige zonsondergang zien en hebben daar gelijk een hapje gegeten. Daarna gaan we nog even naar café Max en gaan heerlijk onze laatste nacht tegemoet.

ongergaandezon2 ongergaandezon1

Dag 20

Onze laatste dag, koffers pakken en nog een paar uur naar het zwembad. Om 14:00 uur worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan, daar komen we Tanja tegen die ons meteen herkent en vraagt hoe de rondreis was geweest. Na een intensive controle van onze handbagage en van enkele koffers kunnen we het vliegtuig in. Vlak voor ons is er een die straal bezopen is en heel erg vervelend doet. Nachtrust is door hem niet mogelijk hij kotst het hele vliegtuig onder en is een beetje asociaal bezig. Maar na een poosje valt hij gelukkig in slaap. Als we aankomen op Schiphol hebben we direct de trein te pakken die ons verder brengt naar huis.