vietnam

film

Filmalbum

Zondag 16 Mei

Om 5:30 uur rijden we van huis en Marco en Karin pikken ons op om ons naar Schiphol te brengen waar we om 6:45 uur aankomen. We kunnen gelijk inchecken maar het blijkt dat we niet op de lijst voorkomen. Na wat telefoontjes over en weer zijn er dan toch nog 2 plaatsen vrij in het vliegtuig.

1 Voorin en 1 achterin we kunnen in ieder geval naar Parijs. We hebben tot 9:00 uur de tijd voordat we kunnen boarden en dit loopt uit met 10 minuten, maar het is een niet al te groot vliegtuig en zit dan ook redelijk snel vol.

Om 9:45 uur gaan we de lucht in en om 10:35 uur landen we in Parijs. We zoeken daar de transfer van terminal 1 naar terminal 2 wat best wel ver rijden was. Als je in die bus zit dan merk je pas hoe groot Charles de Gaulle is. We zijn op de goede datum vertrokken de terminal zou een dag later instorten. Redelijk snel konden we inchecken en door de douane heen.

Om 13:15 uur kunnen we het vliegtuig in en om 14:00 uur rijden we weg van de pier maar na enkele meters stoppen we weer. De wagen waarmee we van de pier worden gereden is stuk en moet er een ander komen. Na ongeveer 20 minuten gaan we dan de lucht in met een Boeiing 777.

Wat een luxe, het vliegtuig zat niet helemaal vol en zo hadden wij ook 3 stoelen met z'n tweeën, lekker ruim. Iedere stoel had zijn eigen monitor met daarin spelletjes, cd's, videofilms en kon je de vlucht volgen.

Er waren 2 camera's buiten het vliegtuig bevestigd zodat je recht vooruit en naar beneden kon kijken, zo konden we het ook eens beleven zoals de piloten het zien. Het was in ieder geval een mooi gezicht toen we gingen opstijgen, we hebben ons tijdens de vlucht prima vermaakt.

Maandag 17 Mei

De vlucht zou 11 uur en 3 kwartier duren maar liep wel wat uit. In eerste instantie maar 25 minuten maar toen we in de buurt van Ho Chi Min (Saigon) waren waar het behoorlijk regende was het uitgelopen tot 45 minuten.

We hadden nog maar 5 kwartier over om door de immigratie heen te gaan, onze zakken te pakken en opnieuw in te checken voor onze volgende vlucht. Het duurde enorm lang om door de immigratie heen te komen en een stewardess liep een beetje te panieken dat onze bagage al in het vliegtuig was terwijl we deze nog moesten inchecken het kon namelijk niet doorgelabeld worden tot Hanoi. De één na de ander stuurde ons de verkeerde kant uit, door de douane heen en weer terug wat een puinhoop en ongeorganiseerd. We waren gelukkig nog op tijd we hadden nog 1 minuut om in te checken.

Nog 2 uur vliegen naar Hanoi en om 11:30 uur staan we buiten met onze rugzakken te wachten totdat de chauffeur de auto heeft gepakt. Na ongeveer een uur rijden komen we in het oude Hanoi in het Salute hotel en zijn in totaal vanaf huis 26 uur onderweg geweest.

De rugzakken op de kamer en op zoek naar een bank om geld te wisselen zodat we in onze levensbehoefte kunnen doen. Eerst wat gelopen en uitgevogeld hoe we ons hotel weer terug kunnen vinden tussen alle smalle straatjes, daarna een terrasje opgezocht. Lekker biertje gedronken en daarna weer op onderzoek uit. We vinden de touroperator waar alles is geboekt en nemen voor de zekerheid alles nog een keer door. We kijken gelijk wat we eventueel nog kunnen gaan doen als we vrije dagen in Hanoi hebben en sturen iedereen een mailtje dat we goed zijn aangekomen.

We verkennen Hanoi nog wat verder en als we bij het hotel aankomen blijkt de touroperator langs te zijn geweest en op ons hebben gewacht en lopen we maar weer daarheen. We kunnen de route omgooien zodat we de laatste hele dag in Hanoi naar de Perfume Pagode gaan en dan nu de 2 vrije dagen die hierdoor ontstaan zijn een tour boeken en naar Cuc Phuong National parc gaan. We gaan terug naar het hotel en gaan even een uurtje slapen het was inmiddels wat gaan regenen. Om 19:00 uur gaan we er op uit om wat te eten te zoeken en is het inmiddels weer droog geworden. We eten wat waar we vanmiddag wat hebben gedronken, Ad beef and porc, Ria garnalen kostte maar liefst 179.000 dong (Euro 9,95) inclusief 4 pullen bier. Na het eten nog een rondje lopen en dan vroeg naar bed, morgen worden we om 7:30 uur opgehaald.

Dinsdag 18 Mei

Om 6:30 uur loopt de wekker af en zijn we voor de zekerheid ook gewekt met een wake-up call, wassen, aankleden en wat we vandaag nodig hebben bij elkaar gezocht. Even ontbijten met een heerlijk versgebakken broodje, roerei en jam. Een redelijke bak koffie, yoghurt en verse lychees.

Om 7:30 uur worden we opgepikt door de gids die ons vandaag naar  Nam Toc brengt. We zijn met een behoorlijk internationaal gezelschap 4 Fransen, 3 uit Korea, 1 Japanner, 1 Canadees, 1 Amerikaan en wij 2 Hollanders. Het busje waar we in eerste instantie mee zouden gaan rijden was een beetje aan de kleine kant zeker ook omdat de Fransen in Ninh Binh bleven om verder te reizen naar Hue en hadden dus ook 4 grote rugzakken bij zich.  Maar na enige tijd komt er een groter busje aan en past alles beter.

Na 2 uur bussen hebben we pauze bij een souvenir winkel waar ze borduurwerk verkochten. We hebben koffie gedronken en sommige hebben er nog wat gekocht. Als we 1 uur verder rijden komen we aan bij Bich Dong waar we 3 Pagoda's hebben bekeken. Dit was niet volgens ons programma maar ach in Nederland boeken en ondervinden in Vietnam, daar zit ruim 10.000 km. tussen.  Daarna gaan we lunchen waar we met 12 personen aan een 8 persoons tafeltje neer worden gezet. De Amerikaan protesteert hier tegen en gaat met de Koreanen aan een andere tafel zitten.

Na de lunch stappen we in bootjes en varen dwars door de rijstvelden en rotsen door naar de Nam Toc. We genieten van het uitzicht die deze omgeving ons biedt en varen door de 3 grotten heen. Na de laatste grot lagen bootjes die limonade e.d. verkochten zelfs tot het vervelende toe. Wij nemen dan uiteindelijk ieder een biertje en geven de roeister en haar zoontje een blikje limonade, wat we, blijkt later na te lezen in de LP gids, beter niet hadden kunnen doen. Direct nadat we wat hadden gekocht varen we terug en probeert de roeister ons geborduurde kleden te verkopen maar helaas voor haar. Na een uur varen zijn we weer terug en geven de roeister een fooitje en zij vraagt direct geld voor haar kind, No way baby het blikje limonade heb je ook niet aangeraakt en verkoop je het weer.

Op de terugweg naar Hanoi zetten we de Fransen af in Ninh Binh en rijden wij nog 3 uur verder.

In Hanoi aangekomen is het een grote chaos met bromfietsen en scooters, maar goed dat ze niet in auto's rijden want dan stond het hele Hanoi vast. We worden bij het poppentheater afgezet en gaan eerst naar het terras aan het meer een biertje drinken. Daarna naar onze hotelkamer om onze rugzakken voor morgen klaar te zetten.  Omkleden en om 20:00 uur naar het poppentheater, wat enige tijd in beslag nam, we namen een verkeerd straatje waar we niet meer uitkwamen. Al die kleine straatjes lijken ook op elkaar maar we waren op tijd. De show duurde een uur en was best leuk om te zien. We hebben dan ook redelijk wat foto's en film gemaakt.

Om 21:00 uur lopen we richting ons inmiddels bekroonde stamterras en als we wat te eten hebben uitgezocht bleek dat we dat niet meer konden bestellen, alleen nog pizza en pasta, het was er ook wel erg druk. We kijken of we eventueel boven kunnen eten en lopen eerst naar het hotel om onze pijpen aan te ritsen en een T-shirt met mouwen aan te trekken. Als we daar aankomen mogen we niet naar binnen, gesloten werd er gezegd maar als we naar de deur wijzen waar staat tot 23:00 uur open, wordt er gewezen op onze kleding. We zijn toen maar gaan zoeken waar we nog wel wat konden eten en zijn toen terecht gekomen bij Red River café. Ad besteld een steak en Ria calamares, wat een afgang was dit, de steak van Ad was met geen mogelijkheid door te snijden en Ria had alleen maar uien met hier en daar een calamare ringetje. We lopen daarna nog weer even naar ons stamterras en drinken daar nog wat, daarna lekker naar de kamer en heerlijk slapen.

Woensdag 19 Mei

Om 6:00 uur loopt de wekker af, wassen, aankleden en ontbijten. Om 7:00 uur worden we opgepikt voor ons ingelaste 2 daagse trip naar Cuc Phuong National parc. We rijden weer richting Ninh Binh en gaan vlak voor de stad rechtsaf, het is nog 38 km. rijden waar we een goed uur over doen voordat we bij de ingang van het park zijn. Hier worden eerst alle formaliteiten afgehandeld en moeten we papieren invullen.

Om 11:00 uur gaat het apen rescue centre open, deze is mede opgericht door Stichting Aap, en gaan daar als eerste heen. Het is vrij klein en er zitten niet zoveel apen maar het grootste gedeelte krijgen we niet te zien daar zitten de apen die in carentene zijn en die klaar zitten om losgelaten te worden.

Daarna rijden we het National parc in en krijgen daar een prachtig huisje om in te slapen vannacht. Om 13:00 uur hebben we lunch en als we om 14:00 uur klaarstaan om aan onze track te beginnen, begint het te regenen. We pakken onze regenjacks en gaan aan de wandel. 6 Kilometer berg op en af, na 5 minuten regen is het weer droog,  na 3 km lopen komen we bij de 1000 jaar oude boom aan, nog 3 km verder en dan komen we bij een splitsing aan. Links richting kamp rechts 8 km heen en terug naar een Balsahout boom. We nemen richting boom en als we aankomen staan we echt met verbazing te kijken. In Venezuela hebben we diverse gezien maar zo groot als deze hebben we nog nooit gezien.

We zijn om 17:15 uur terug in het park en nemen met de gids een biertje, we kletsen wat met hem over Vietnam en kunnen om 18:30 uur gaan eten. Het licht is net aan en om 22:00 uur gaat het weer uit, ze wekken hier de stroom op met een aggregaat.  Als we klaar zijn met eten begint het weer te regenen, het is hartstikke donker alleen het restaurant en waar je wat kon drinken is verlicht. Het is inmiddels wel wat kouder geworden en trekken wij onze regenjacks weer aan en drinken nog wat en gaan daarna naar bed. Het licht gaat nu binnen een uur uit.

Donderdag 20 Mei

7:30 uur worden we wakker en Ria begint lang zal hij leven voor Ad te zingen die vandaag 52 jaar is geworden. Even later komt de gids ons roepen maar jammer voor hem we waren al wakker. Om 8:00 uur kunnen we ontbijten en om 8:30 uur rijden we weer weg. Het was voor de chauffeur de eerste keer dat hij hier naar toe was gereden en dat was goed te merken ook. De weg was precies 1 auto breed en als er dan een tegenligger aan kwam dan raakte hij een beetje in paniek, zeker toen er een vrachtwagen aan kwam.

Na ongeveer 35 km. rijden komen we in Huong Son aan, een dorpje waar ze volop rijst aan het oogsten waren. We stappen in een betonnen boot en varen over de rivier richting een vissers dorpje. Je zag daar nog echt de bootjes zoals je ze in de film ziet waar de mensen op wonen. Als we door het dorpje zijn varen nog wat verder naar een grot. We kunnen door het lage water en het droge seizoen niet tot de grot varen en moeten dan ook nog ruim 2 km. door de rijstvelden lopen. De grot was niet echt bijzonder maar het uitzicht over de vallei schitterend. Als we de grot uitkomen probeert de gids dat we wat te drinken nemen bij een soort van cafetaria maar er zat een aap aan een ketting en hebben hier maar voor gepast.

We lopen weer terug richting boot en varen nog langs een warm waterbron. Als de mensen warm water willen hebben moeten ze 10.000 Dong (Euro 0,45) betalen terwijl het water de rivier in loopt en de mensen hebben het al niet zo breed.

Als we terug zijn in het dorp gaan we lunchen en trekken gauw iets luchtigers aan het begon al behoorlijk warm te worden. Na de lunch rijden we zo'n 20 km. verder en daar stappen we in kleine bootjes gemaakt van bamboe die aan de buitenkant zijn ingesmeerd met pek. We varen door een prachtig natuurgebied en komen uit bij (weer) een grot. Als we terug zijn kijkt de puntster een beetje boos omdat we geen tip gaven dit mede doordat de gids ons dit had verteld niet te doen ze worden betaald door de entree kaartjes en als ze tip krijgen wat meestal meer is dan hun dagloon doen ze verder niets meer.  Het gebied waar we vandaag waren wordt pas sinds 2 jaar bezocht door toeristen en hebben wij dan ook kunnen genieten van een nog ongerepte natuur.

Na deze boottrips gaan we weer richting Hanoi waar we om 17:30 uur aankomen.

We gooien onze rugzakken in de kamer en gaan eerst even naar het terras wat drinken. Terug in de kamer lange broek en T-shirt met mouwen aan en richting een visrestaurant welke we hadden gevonden in de LP gids. Daar aangekomen is het een veredelde koffietent en gaan dan ook maar terug richting meer waar we boven bij het inmiddels bekende terras, luxe en duur uit eten tenslotte is Ad jarig. We nemen een menu voor 2 personen en krijgen eerst paling in bananenblad, dan een vissoep, krab, een zalmmootje, iets met garnalen en een toetje na. Vietnamese live-music en een biertje erbij. Toen wij om de rekening vroegen zagen we dat de pinda's die op tafel stonden betaald moesten worden, het kost maar weinig maar de manier waarop zoiets gebeurt. Dit was het eerste restaurant waar bedienings geld en BTW over heen kwam, alleen BTW over bedieningsgeld? Totale plaatje 495.000 Dong (Euro 27,50) in een super de luxe en duur restaurant. We gaan naar ons hotel en pakken in wat we de aankomende 4 dagen nodig hebben en de rest gaat in de grote rugzakken die in de opslag gaan. Als we klaar zijn lopen we nog even naar het terras en gaan bijtijds slapen.

Vrijdag 21 Mei

We kunnen vandaag uitslapen maar om 7:00 uur zijn we al weer wakker. Lekker op ons gemak ontbijt en daarna tot vanavond 20:45 uur door Hanoi slenteren. We nemen de route die in de LP gids staat door het oude Hanoi, drinken wat koffie, een rondje om het meer, lunchen, lopen nog wat door de oude straten en zo de hele dag door. We wilden eigenlijk naar het Mausoleum maar die is op vrijdag gesloten en pagodes daar hadden we er al 4 van gezien dus dat was ook wel voldoende. Na het checken en sturen van e-mail gaan we om 18:00 uur naar het terras en gaan lekker wat eten, daarna naar het hotel. Onderweg kopen we nog een Boeddha die de verkoopster veel te goedkoop aan ons heeft verkocht. Toen ze de prijs zei kreeg ze op haar donder van een collega, maar ja, prijs is prijs en wij betalen gauw en nemen de Boeddha mee. In het hotel deze gauw opgeborgen en toen wachten tot we werden opgehaald voor de nachttrein naar Sapa. Als we zitten te wachten komt er nog een stel bij die we al eerder aan het ontbijt hadden gezien. We gaan dus met z'n vieren naar Sapa. Om 20:30 uur worden we opgehaald en naar het station gebracht, daar aangekomen blijkt dat we met z'n vieren in dezelfde coupé slapen. Het is wel even gezellig, dan spreek je ook nog weer eens landgenoten die al op diverse plekken waren geweest. Als de trein begint te rijden is het af en toe best wel raar hoe de trein zich voortbeweegt en direct al met een behoorlijke snelheid. Af en toe slingerend de trein en stuitert over de rails en zitten we met verbazing hoe de trein op de rails blijft. Tegen 24:00 uur gaat één voor één zachtjes aan slapen en stop ik ook maar met schrijven.

Zaterdag 22 Mei

Na een nacht hobbelend, stuiterend en schuddend slapen worden we één voor één om ongeveer 5:00 uur wakker. Niemand van ons heeft het echt lekker gehad, dan weer warm dan weer koud de airco ging steeds aan en uit. Om 5:30 uur komt er iemand met koffie waar we behoorlijk wakker van worden en alleen verkrijgbaar met melk en suiker.

Om klokslag 6:00 uur komen we aan in Lao Cai waar diverse mensen op de passagiers zitten te wachten. We hebben vrij snel onze namen en chauffeur gevonden en stappen in een inmiddels al overvol busje. Van sommige kon de bagage er niet meer bij en werd overgeladen in een andere bus. Na 1 ½ uur rijden komen we aan in Sapa en kunnen direct in het hotel inchecken en hebben wij hetzelfde kamernummer als in Hanoi. We gaan eerst op zoek naar iets waar we kunnen ontbijten en direct om de hoek wat later het restaurant van het hotel bleek te zijn hadden we een lekker ontbijt, alleen koffie zetten moeten ze nog leren. Ook René en Wendy zitten daar met hun gids en spreken af omdat onze gids pas om 12:00 uur in het hotel zou zijn naar Dragon Mouth te gaan. Dit was een extra trip die hun gids hun aanbood. Wel lekker anders hadden wij een paar uur niets te doen gehad.

Via de markt lopen we de berg op en bij de ingang kopen we een kaartje. Er waren diverse bloemenkassen en hadden we nog een lokale dansshow voordat we helemaal naar de top liepen. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de vallei.

Om 12:00 uur geen gids maar iemand van de receptie die ons naar hun restaurant bracht waar we konden lunchen dit was voor ons inclusief. We begrepen dat onze gids er pas om 14:00 uur zou zijn maar om 14:00 uur geen gids. Toen wij de gids van René en Wendy zagen krijgen we het idee om maar met hun mee te gaan, maar na enige minuten komt onze gids dan toch eindelijk en kunnen we aan onze track naar Cat Cat beginnen. We komen diverse keren René en Wendy tegen die dus dezelfde track hebben als wij en geboekt bij dezelfde organisatie, maar we hebben gewoon per stel onze eigen gids. In Cat Cat wonen de zwarte Hmong en zijn daar bij hun in huis geweest en gezien hoe ze wonen en leven.

We hebben een prachtige tocht, de zon komt af en toe tevoorschijn en kunnen schitterende plaatjes schieten. Via een trap de vallei in komen we aan bij de waterval waar we een korte pauze houden voordat we verder gaan. We lopen verder door de rijstvelden waar ze de rijst aan het uitzetten waren. Eigenlijk voor echt heel mooie foto's zijn we een paar weken te vroeg omdat ze net de rijstvelden aan het omploegen en uitzetten zijn over een paar weken is alles groen. Via de gewone weg lopen we weer omhoog naar Sapa en stoppen onderweg om wat te drinken. We zitten bij de lokale Hmong en er zit een vrouwtje van 103 jaar heerlijk aan een pijp (coke) te lurken. Ze vraagt aan Ad of hij ook even wil, maar de drab liep er aan de onderkant uit en heeft hiervoor maar bedankt. Om 16:15 uur zijn we terug in Sapa en gaan dan eerst een biertje drinken en als we net zitten komen ook René en Wendy eraan en zitten gezellig met z'n vieren wat biertjes weg te werken. Het was wel een dure hut maar wel even gezellig. Daarna lekker het luie zweet afdouchen en op zoek naar een restaurantje om wat te eten. Als we besteld hebben komen ook René en Wendy binnen en komen bij ons aan tafel zitten. Na het eten lopen we naar de markt want zaterdags is er de Huwelijksmarkt, maar er was niets te beleven en later hoorden we dat dit is afgeschaft sinds dat er toeristen komen. We lopen nog even door het dorp en belanden in een Engelse pub nemen daar nog een biertje en gaan daarna heerlijk slapen.

Zondag 23 Mei

Om 7:30 uur loopt de wekker af en proberen een ontbijt te regelen maar de gids zou er om 8:15 uur zijn om ons naar het welbekende hotel restaurant te brengen. We worden daar weer naar toe gebracht door iemand van het hotel. Als we aan het ontbijt zitten komt dan uiteindelijk de gids die ons de route voor vandaag uitlegt. 40 Minuten op een motorbike naar een Zao dorp en 40 minuten terug. Maar volgens ons programma zouden we een hike hebben en geen tocht op een brommer. Ook voor morgen stond er op zijn programma dat we met een brommer op stap gaan, de markt van Bac Ha krijgen we dus ook niet te zien die is alleen open in het weekend wordt er ons verteld als we dan zeggen dat we dan vandaag daar heen willen i.p.v. morgen is het niet meer mogelijk want het is al laat.

Na wat heen en weer gepraat en toch wel onze ontevredenheid tonend, want we waren hierna toegekomen om te hiken, gaan we dezelfde tocht doen als René en Wendy, 12 km. hiken door de rijstvelden en terug op een brommer. Wat de gids vandaag met ons wilde gaan doen, doen we morgen en wordt het dan een lange dag wachten voordat we naar Lao Cai gebracht worden. Met de treinkaartjes was het ook niet goed gegaan wij hadden de kaartjes van René en Wendy en zij die van ons. Het was een beetje hectische start van de dag en moeten René en Wendy vanavond al weer naar Hanoi i.p.v. morgen.

Om 10:00 uur gaan we dan uiteindelijk op pad. Na een paar km. gaan we de weg af de rijstvelden in waar we een schitterende tocht hebben. Alleen maar berg af, we steken een riviertje over en lopen door Hmong dorpjes. Het is indrukwekkend om te zien hoe mensen daar leven. Als we bij een brug komen worden we weer naar Sapa teruggebracht op een brommer. De weg ligt vol met modder en het lijkt dan ook meer op motorcross dan gewoon rijden, was wel kicken. Bij het hotel aangekomen wordt de modder van onze schoenen afgespoeld en kunnen we het hotel naar binnen. We geven René en Wendy onze kamersleutel zodat ze zich konden douchen en schone kleren aan konden trekken deze moesten vanmorgen ineens uitchecken omdat ze vanavond weg zouden gaan.  We wisselen adressen uit en om 16:00 uur worden ze opgepikt om naar Lao Cai te gaan voor de nachttrein naar Hanoi.

Wij lopen het dorp in naar het winkeltje (vitrine) waar we een heen mooi beeld hadden gezien, een uit een bamboewortel uitgesneden beeltenis van een oud mannetje. We drinken wat op het terras gaan douchen en gaan op zoek naar een restaurantje. We bestellen hot-pot en krijgen hier spijt van het was een fondue met groenten wat vlees en vis. We deden net of we vol zaten na een paar keer iets gekookt te hebben rekenen af en gaan naar het Vietnamese restaurant waar we gisteren hebben gegeten. Na het eten gaan we nog even naar de Engelse pub en praten daar met Nge de bardame. Als we horen hoeveel uur per dag en dat 7 dagen per week moet werken schrikken we ervan en zeker als we horen hoeveel ze verdient per maand. 16 Uur per dag 7 dagen van de week voor Euro 25,00 per maand is omgerekend nog geen Euro 0,05 per uur. Haar ouders wonen ergens in de bergen 60 km. van Sapa het is ruim 3 uur rijden en kost 100.000 Dong heen en weer. Ze moet een week werken om naar haar ouders te kunnen. Haar vader is ziek en zij werkt in Sapa om te sparen zodat de dokter en ziekenhuiskosten betaald kunnen worden. We geven haar een persoonlijke tip van 200.000 Dong een half maandsalaris voor haar. Maar dan heeft ze weer geld voor haar ouders. Misschien zijn we er wel ingeluisd maar het geeft ons in ieder geval een goed gevoel iemand te helpen. We rekenen ons biertje af (haar dagloon is weer betaald) en gaan naar bed.

Maandag 24 Mei

Vandaag hebben we een korte tour van maar 2 uurtjes, eerst op de brommer naar de Dzao waar we kennismaken met de bevolking daar. We zijn in drie huizen geweest en hadden het eigenlijk wel gezien. Ook in dit dorp waren ze volop aan het werk in de rijstvelden maar we worden het een beetje zat al dat gebedel en you buy from me please van de bevolking. Terug gaan we weer op de brommer en om 12:00 uur zijn we weer terug in Sapa. Inmiddels waren we er ook achter waarom we met de 2 geplande brommertochtjes werden opgescheept er was iets met een weg door de hevige regenval een paar dagen geleden en daar moest onze gids naar toe. En wilden ze ons steeds vroeg terug hebben zodat hij zijn andere werkzaamheden kon doen. We hebben in ieder geval gisteren nog een leuke tocht gehad maar hadden liever gisteravond met de trein terug gegaan vandaag is gewoon een verloren dag.

We lopen nog een rondje Sapa eten wat en wachten totdat het 16:00 uur is om naar Lao Cai te gaan. Op een gegeven moment komt de receptionist vragen of we misschien pas om 17:00 uur willen vertrekken en zeggen we aan dat we gewoon om 16:00 uur weg willen want we willen in Lao Cai nog wat rondlopen. Het wordt 16:30 uur en beginnen dan toch wel een beetje boos te worden en de receptionist zegt dat we 17:00 uur ook goed vonden. Later bleek dat er de bus pas om 17:00 uur zou vertrekken en niet om 16:00 uur dit hadden ze wel even van te voren kunnen zeggen hadden we misschien nog wat kunnen doen of wat anders regelen.

Om 18:15 uur zijn we dan in Lao Cai waar de trein om 21:15 uur vertrekt, we gaan na een stukje lopen, om iets verder te lopen was het inmiddels al te laat geworden en gaan op een terras zitten waar we een sandwich eten en gaan om 20:30 uur naar de trein. Het zag er naar uit dat we met z'n tweeën een coupe hadden maar 5 minuten voordat we vertrekken stapt er toch nog één naar binnen. Na een uur rijden stapt er nog een dame binnen en is de coupe vol. Omdat we eerst met 3 personen waren is Ad in het onderste bed gaan liggen en deed net of hij sliep toen nr. 4 erbij kwam. Er was wat gekakel over en weer met een conducteur maar ze is dan toch maar in het bovenste bed gaan liggen.

Dinsdag 25 Mei

Om 5:45 uur komen we aan in Hanoi waar we een taxi nemen naar het Salute hotel. We gooien de tassen neer en gaan ontbijten op het terras aan het water. We gaan terug naar het hotel trekken lange broeken aan doen een T-shirt met lange mouwen in een rugzak . We vragen aan de receptioniste hoever het Mausoleum is en zeggen dat we gaan lopen ze kijkt ons verbaasd aan. We lopen dus (4km) naar het Mausoleum van Ho Chi Min daarna naar het museum en de Temple of Litrature.

Het Mausoleum is zwaar bewaakt, geen tas mag mee naar binnen en zelfs een fles water moeten we afgeven. Er staat een gigantische rij welke langs oom Ho mag lopen, er staan overal militairen en bij oom Ho staat op iedere hoek een militair. Dan pikken we onze tassen weer op en gaan naar het museum, deze hadden we snel doorlopen. Toen op zoek naar de Temple dit was wel leuk om te zien er werd net een dienst gehouden. We gaan weer terug richting meer om eerst maar eens wat te drinken het is bloedheet vandaag en hebben er weer 10 km. opzitten.

's Middags lopen we nog een keer het rondje door het oude Hanoi en nu bewapend met fototoestel en filmcamera om van de straatjes wat vast te leggen. Het is wel grappig en handig met de straatnamen. Kleding in de Kledingstraat, kruiden in de Kruidenstraat, schoenen in de Schoenstraat etc. Hierna nog even naar het terras, dan nog even bellen en mailen, wat eten, tassen pakken voor de aankomende dagen, nog wat drinken en heerlijk slapen.

Woensdag 26 Mei

Om 7:00 uur zouden we worden opgepikt maar werd inmiddels 7:30 uur. Het duurt dan nog even voordat we wegrijden richting Halong Bay. Na 3 uur bussen en een stop onderweg zijn we rond 12:00 uur in Haipong waar we een lunch krijgen. Dit was de tweede keer dat het eten niet echt bijzonder was en we eten dan ook niet veel. De rest halen we vanavond wel in. Uiteindelijk zijn we om ongeveer 13:00 uur op de boot en varen we door Halong Bay. Het is een indrukwekkend gezicht al die rotsen zo boven het water.

We hebben er ook nog een excursie pakket bij en gaan na een uur varen naar 2 grotten die samen op 1 eiland zijn.  De eerste grot Thien Cung was best wel indrukwekkend met z'n stalagmieten en stalactieten, alleen jammer dat ze afschuwelijk gekleurde lampen gebruikten. De tweede grot  Dau Go Cave was ruiger en niet zo mooi maar je kon via een pad door de grot heen lopen.

Als we verder varen en stoppen bij wat visserswoningen stappen we over in kleine bootjes en varen hiermee onder de rotsen door naar schitterende locaties. We stoppen na in totaal 3 ½ uur varen om te kunnen zwemmen. Het was inmiddels bewolkt geworden en stond er een behoorlijke wind en passen wij hiervoor, want als je dan uit het water komt is het hartstikke koud.

Om 18:00 uur komen we aan op Cat Ba eiland en na 10 min. bussen bij het hotel. Als we onze kamer binnenstappen schieten we in de lach en moesten aan Puerto Limon in Costa Rica denken, het leek we een afwerk plaats.

Roze gordijnen, geen lakens, alleen een te kleine onderlaken daaronder een sprei en een heel smerige deken. Het was bloedheet op de kamer en er was geen afstandsbediening voor de airco.

Om 19:00 uur moeten we gaan eten en voor die tijd schieten we de gids nog even aan voor de afstandsbediening. Het stond n.l. in onze papieren dat er airco was. Na 5 minuten en het afgeven van onze papieren hadden we de afstandbediening en tegen de gids gezegd maar een kopie te maken omdat wij het origineel nog een paar dagen nodig hebben. Als we aan tafel gaan is het eten weer niets bijzonders, taugé, rijst en tofu geen stukje vis of vlees te bekennen. We hadden gehoopt lekker vis  te eten,  we zitten tenslotte op een eiland waar de hoofdinkomsten vis is. We hebben dan ook het eten laten staan en gaan op de boulevard op zoek naar een visrestaurant. Dit was geen probleem de een na de ander de hele boulevard zit er vol mee. We zoeken een beetje schone tent uit en gaan daar eten. Heerlijk gamba's en langoustines gegeten en dat met drinken erbij 120.000 Dong (Euro 6,50). We lopen wat over de boulevard, drinken nog wat en gaan naar bed morgen om 7:00 uur moeten we ontbijten.

Donderdag 27 Mei

Om 6:30 uur loopt de wekker af maar we waren al even wakker door het getoeter wat je in iedere plaats hoort. Om 7:00 uur gaan we ontbijten 2 broodjes, 1 klontje boter, 1 pakje kaas de thee was gratis de koffie moest betaald worden. Het wordt dan ook 1 broodje met kaas de ander met boter en suiker. Dan is het wachten totdat  diegenen die maar 1 nacht bleven weer weggaan en wachten wij daarna om een tracking te gaan doen. Op een gegeven moment vraagt de gids of we de korte of de lange tracking gaan doen, we besluiten gezien de temperatuur de korte te doen en 's middags na de lunch naar monkey eiland te gaan. De gids vraagt of we willen kajakken en zegt dat je er ongeveer een uur over doet om bij monkey eiland te komen de kosten hiervan zijn $ 10.00 p.p. We vinden het een goed idee en spreken met hem af.

Om 8:30 uur gaan we dan uiteindelijk naar het National Parc van Cat Ba eiland en spreken de Israëliër die gisteren ook op onze boot zat. Hij vraagt aan ons wat er nog meer te doen was op het eiland buiten deze tracking en wij vertellen hem onze plannen voor vanmiddag Hij vraagt of het goed is met ons mee te gaan hoe meer zielen hoe meer vreugd. Als we later de lokale gids spreken zegt hij dat het kajakken niet te doen is, veel te gevaarlijk omdat je via de open zee moet en zult verdwalen omdat je niet weet waarheen je moet varen. Hij zegt ook dat onze gids dit nooit aan ons had mogen verkopen, dat hij niet weet hoe gevaarlijk het is, hij komt n.l. niet van het eiland. Hij verteld ons dat we beter een boot kunnen huren die ons naar monkey eiland brengt, de boot kost ongeveer $ 20,00 en als je dan met meerdere bent deel je de kosten. We scharrelen de hele groep bij elkaar die deze morgen aan de tracking meedoen en zijn dan met 13 personen om een boot te huren.

De tracking is best pittig naar de hoogste top van het eiland al is het maar 5 km. Eerst 250 traptreden omhoog, daarna klimmen en klauteren via een rotsachtig pad. Bovenop de berg staat een uitkijktoren van 20 meter hoog waar je een prachtig uitzicht vanaf hebt over het o zo groene eiland. Als we naar beneden gaan en de gids voorop in rap tempo naar beneden rent, stoot 1 van de meiden haar knie tegen een rots. Ze bloedde behoorlijk en er was gelukkig iemand die een EHBO set bij zich had, we hebben met z'n allen gewacht totdat ze verbonden en ontsmet was en zijn verder naar beneden gegaan. Daar lag de gids heerlijk in de schaduw in een hangmat en vraagt ons waar we zo lang bleven.

Het is eigenlijk schandalig hoe de gids ons achter heeft gelaten, overal waren splitsingen en de twee die voorop liepen wisten af en toe echt niet waar ze heen moesten we hadden met z'n allen kunnen verdwalen. Van alle gidsen die we tot op heden hebben meegemaakt zijn er verschillende geweest die dit doen, ze gaan in rap tempo overal heen je krijgt niet de kans om een foto te maken en om je heen te kijken, en je ziet maar dat je ze bijhoudt.

Om 11:45 uur zijn we weer terug in het dorp en als we de kamer ingaan om een droog shirt (van het zweten) aan te trekken zien we dat Ad zijn shirt is verdwenen. We hadden de shirt over de stoel gehangen dus alle tassen ondersteboven gekiept maar nee hoor shirt weg. We beginnen nu te begrijpen waarom ze bij de meiden er zo op zaten te hameren dat de sleutel afgegeven moest worden. Het is wel makkelijk als ze weten dat je de eerste 4 uur er niet bent, ze hebben dan alle tijd om te kijken wat er te halen valt. Alles doen we in de rugzakken en op slot, de foto en film camera met toebehoren laten we al helemaal niet meer op de kamer.

We gaan niet bij het hotel lunch en gaan een heerlijke noodlesoep met vis eten bij het restaurantje van gisteren. Om 13:00 uur hadden we afgesproken met de groep op de pier en uiteindelijk is iedereen er. De Israëliër onderhandeld over de prijs van het bootje en krijgen er nog 2 kajaks bij zodat een ieder $ 2,00 moet betalen, alleen onze entree kwam er nog bij maar dat waren ook de kosten niet ongeveer Euro 0,30. Als we op de boot zijn pikken we eerst 1 kano op en varen dwars door bungalowpark villa Aqua. (visserswoningen)

Als we op open zee zijn snappen we waarom het gevaarlijk is, er is een behoorlijke golfslag en stroming. Na een ½ uur pikken we de tweede kajak op en gaan verder naar monkey eiland. Na een uur zijn we er eindelijk, dit hadden we nooit gevonden en nooit gehaald. Er is een leuk strandje en kunnen we heerlijk zwemmen, om de beurt kajakken we wat en genieten.

Op een gegeven moment roept de parkwachter ons als we net wat aan het rondkijken zijn, er zijn inderdaad 2 apen. We maken foto's en film en ook de Ier die zijn foto tas ergens neerzette. Een van de apen springt uit de boom en doet een graai in de tas en pakt 2 kabels van de filmcamera. 1 Kabel was weer snel terecht maar de ander daar heeft hij toch een uur op moeten wachten totdat ze deze te pakken hadden. Hij heeft nog geluk gehad, want ook zijn geld, paspoort, tickets en creditcard zat erin, omdat hij dit niet op zijn hotelkamer wilde laten liggen. Om 17:15 uur varen we weer weg van het eiland, brengen de kajaks terug en staan steeds meer versteld, ook de anderen, dat de gids ons had verteld dat we met de kajak naar Monkey eiland konden.

Om 18:30 uur zetten we weer voet op Cat Ba eiland gaan naar het hotel, douchen het zand van ons af en gaan weer heerlijk eten bij ons welbekende restaurantje. Na het eten lopen we wat over de boulevard en drinken wat aan het eind waar overal op het plein de lokale bevolking een terrasje had gecreëerd. Waar wij zaten was ook oma van 83 jaar aanwezig en vond het prachtig om op de foto te komen ze deed er zelfs haar bril voor af, zeker toen ze het resultaat op het lcd-scherm zag. Later wilden er meer op de foto en moesten dan het resultaat zien. De Ier komt er later ook nog even bij zitten, kletsen wat en gaan om 23:00 uur naar het hotel, lekker slapen.

Vrijdag 28 Mei

Om 7:00 uur weer ontbijt hetzelfde als gisteren, daarna wachten totdat we naar de boot gebracht worden. Om 8:15 uur worden we opgepikt en een kwartier later zijn we weer op de boot. Het is laag water en nu hebben alle rotsen kleine strandjes en zien we af en toe en rots die nog met een klein stukje aan de aarde is bevestigd. Als we ongeveer 2 uur hebben gevaren stopt de boot en kunnen we gaan zwemmen, er komt gelijk een vissersbootje aangevaren met overheerlijke verse krab, langoustines, gamba's en verse kokosnoot. De vis kun je kopen, deze wordt dan op de boot voor je klaargemaakt, er zijn er diverse die hier gebruik van maken en zitten heerlijk te smullen.

Rond 12:00 uur zijn we weer op het vaste land en na een ½ uur heeft de gids eindelijk een busje kunnen regelen. We gaan weer lunchen bij hetzelfde restaurantje en dit keer was het eten prima. Na 3 uur bussen en een stop komen we aan in Hanoi en lopen naar het hotel. Het is ontzettend warm vandaag en gooien de tassen in de kamer en gaan eerst naar het terras wat drinken. We gaan nog even naar het internetcafé onze post lezen en gaan dan heerlijk douchen. Inmiddels is het wat gaan regenen maar na een ½ uurtje is het weer droog. We gaan lekker op het terras wat eten lopen een rondje, pikken een terrasje en gaan lekker op tijd naar bed.

Zaterdag 29 Mei

Om 6:30 uur loopt de wekker af, wassen, ontbijten en om 7:30 uur worden we opgehaald om naar de Perfume Pagode te gaan. Om 8:00 uur is iedereen er en ook Diana die we hebben ontmoet op de boot toen we naar Halong Bay toegingen.

Na 2 uurtjes rijden komen we in het dorp aan waar we in de bootjes moeten stappen. Het zonnetje schijnt overvloedig vandaag en de gids adviseert dan ook om een hoed te kopen. Gezien de kleur die wij de afgelopen 3 dagen hebben opgelopen kopen wij er ieders een het houdt in ieder geval de zon van onze schouders. Na ruim een uur varen door de rijstvelden komen we aan bij de voet van de berg daarna is het nog ongeveer 1 ½ uur naar boven lopen een behoorlijke klus zeker met deze warmte.

Als we boven zijn bij de ingang van de Pagode komt die wierook damp ons tegemoet, de hele grot is blauw van de wierook. Binnen in de grot is de Pagode gebouwd en het enige licht wat er schijnt is van de enkele kaarsen die branden.  Daarna moeten we weer 1 ½ uur naar beneden waar een heerlijke lunch op ons staat te wachten. Na de lunch varen we weer ruim een uur terug en overal zie je in het dorp de rijst wat ligt te drogen.

We gaan weer 2 uur bussen naar Hanoi en onderweg begint het af en toe te regenen. Als we in Hanoi zijn begint het echt serieus te worden en als we bij het poppentheater worden afgezet mogen we nog even in de bus blijven zitten. Wij hadden onze regenponcho's bij ons, trekken deze aan en gaan naar buiten zo ook nog een paar anderen.

We gaan naar het hotel en daarna met poncho naar het terras waar we binnen konden zitten. De regenbui begint serieus te worden en de straten beginnen dan ook onder te lopen en enkele bomen zijn ontworteld en grote takken afgebroken. Het ergste is geweest nu alleen nog nattigheid, als we na een uurtje teruggaan naar het hotel regent het nog steeds en als we de straat oversteken staan we tot aan onze knieën in het water. We gaan onze rugzakken inpakken want morgen moeten we weer naar huis daarna douchen en weer de regen trotseren om een hapje te gaan eten. Tijdens het eten begint het weer droog te worden en is het water inmiddels van de straten weggespoeld, we lopen nog wat door de oude binnenstad en nemen nog wat te drinken, daarna heerlijk slapen.

Zondag 30 Mei

We konden vandaag uitslapen, geen wekker maar om 7:30 uur zaten we al weer aan het ontbijt. We hebben tot 12:00 uur de tijd om uit te checken en doen het dan ook lekker rustig aan. Eerst koffie op het terras, nog een keer de route door het oude Hanoi en checken tegen 12:00 uur uit. Zetten onze rugzakken in de opslag deze zien we vanavond wel weer.

De rest van de dag moeten we ons vermaken met rondjes lopen, terrasje pikken, eten en nog wat shoppen. Om 20:00 uur worden we opgepikt door dezelfde chauffeur die ons naar Cuc Phuong heeft gereden om naar het vliegveld te gaan. Na een uurtje zijn we er en hij draagt keurig netjes onze zakken naar binnen deze waren mede door 2 boeddha's redelijk zwaar geworden en had hij er een behoorlijke klus aan. Als we hem nog een fooitje willen geven weigert hij dit, misschien vond hij wel dat we de vorige keer genoeg gegeven hadden voor 2 keer.

Na bijna een uur in de rij te staan kunnen we eindelijk inchecken en wordt onze bagage doorgelabeld tot Amsterdam. Als we door de douane heen zijn lopen we naar het restaurant om eventueel nog wat te eten en te drinken, dit ging niet op we hadden nog 150.000 Dong normaal genoeg voor eten en drinken nu betaalden we alleen al voor 2 biertjes 96.000 Dong het werd dus voor ieder 1 ½ biertje en de rest gaat in het foto album, dit was wel even schrikken.

Om 23:00 uur kunnen we het vliegtuig in en deze zat nu helemaal vol, we hadden dus minder ruimte dan op de heenreis maar ach het is maar 12 uur vliegen naar Parijs.

Maandag 31 Mei

Om 2:30 uur Europese tijd worden we wakker, we hebben af en toe wat geslapen, als het jengelende kind wat zijn zin niet kreeg stil was. Tegen 3:30 uur kregen we een ontbijt heerlijk spaghetti bolognese een beetje te heftig zo 's morgens vroeg en hebben er ook alleen maar naar gekeken en eten het broodje, kwark en fruit op. Om 6:30 uur landen we in Parijs en tijdens het landen zagen we inderdaad de ingestorte gate. We stappen in een bus die ons naar een ander gate rijd waar we ongeveer 15 minuten moesten lopen naar de transit voor de gate naar Amsterdam. Dit was wel even lekker konden we even de benen strekken. Om 9:00 uur stappen we in het vliegtuig naar Amsterdam die doordat iemand zijn bagage was verdwenen een ½ uur vertraging opliep. Na 50 minuten vliegen zijn we weer in het Kikkerlandje en kunnen we terugkijken op een schitterend, mooi, nog ongerept, soms (gelukkig) nog onervaren vakantieland Vietnam.